Undervisningsplan for natur/teknik

Formål

Formålet med naturorientering er at eleverne gennem oplevelser og erfaring med natur og teknik opnår indsigt i vigtige fænomener og sammenhænge og udvikler tanker, sprog og begreber, som har værdi i det daglige liv.

Stk. 2: Elevernes iagttagelser og eksperimenter skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Undervisningen skal vedligeholde og fremme elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknik, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser.

Stk. 3: Undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler forståelse af samspillet mellem mennesker og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling.

Stk. 4: Eleverne skal arbejde med følgende emner:

  • Materialer, stoffer og fænomener, der bruges i det daglige eller er vigtige i omgangen med hverdagens teknik.
  • Enkle redskaber og apparater fra dagligdagen.
  • Planter og dyr, deres livsbetingelser, levesteder, tilpasning og indbyrdes samspil.
  • Menneskets sundhed, kroppens funktioner og de fysiske og kemiske forhold, som påvirker krop og sanser.
  • Lokalområdets natur, dyrkede arealer og bebyggelse.
  • Fænomener, der knytter sig til vejr og årstider.
  • Mennesker, dyr, planter og deres levevilkår forskellige steder på jorden.
  • Regionale og globale mønstre i fordeling af land og hav, landskaber, klimazoner og plantebælter samt kendskab til vigtige regioner og stater i vores egen og andre verdensdele.
  • Hovedtræk af jordens og livets udvikling, opbygning af solsystemet og jordens bevægelse heri.
  • Ressourceudnyttelse, teknik og produktion i eget og fremmede samfund.
  • Enkle redskaber og deres anvendelse i samfund på forskelligt udviklingsniveau og fra forskellige tider.
  • Samfundets udnyttelse af teknik i forbindelse med energi- og vandforsyning, spildevands- og affaldsbehandling, kommunikation og transport.
  • Miljøproblemer lokalt og globalt, herunder miljøets indvirkning på menneskets sundhed.
  • Naturanvendelse og naturbevarelse samt interessemodsætninger knyttet hertil.

Stk. 5: Eleverne skal igennem følgende arbejdsmåder og tankegange:

  • Formulere spørgsmål og hypoteser.
  • Planlægge og gennemføre iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter i klassen, i “laboratoriet”, i den omgivende natur og lokalsamfundet.
  • Bruge udstyr, redskaber og andre hjælpemidler.
  • Bygge og designe enkelte apparater og modeller.
  • Ordne og formidle erfaringer og resultater.
  • Anvende grundlæggende faglige begreber.
  • Anvende informationsteknologi.
  • Færdes i naturen på en hensigtsmæssig måde.
  • Vurdere problemer knyttet til miljø, sundhed og ressourceudnyttelse.

Læseplan

1. klassetrin

Sensommer – efterår

  • Køkkenhaven: frugt, grøntsager, høst osv.
  • Havens dyr
  • Skoven

Efterår – jul

  • Danmarkskortet
  • Vind og storm
  • Is
  • Magnetisme
  • Hospital + gadebilledet overført til nærmiljøet, skolen.
  • Kroppen – bevægeapparatet, grovmotorik.

Forår

  • Spiring
  • Spiring af “hjemlige” ting

2. klassetrin

Kend din skole

  • Nord, syd, øst og vest.
  • Fra foto til kort.
  • Undersøg jorden.
  • Lavet af mennesker.
  • Dyr på planterne.
  • Dyr på jorden.
  • Et dyr fra jorden.
  • Et dyr med hus.
  • Sanser; øjne og øre

Brug din krop

Bondegården

  • Dyrene på gården.
  • Fire kornsorter.
  • Besøg på bondegård

3. klassetrin

Atlas

  • Gennemgang af atlas.
  • Danmarks største byer.
  • Truede dyr i verden

Vi lever i DK

Børn i andre lande

Brug termometre

Luft

  • Luft fylder.
  • Luft trykker i alle retninger.
  • Luft vejer.
  • Varm og kold luft.
  • Flødebolleforsøget.

Lær af naturen

  • Vejrudsigter.
  • Vejret kan måles.
  • Lav dit eget drivhus.
  • Spireforsøg.
  • Fuglene og foråret.
  • Besøg i Zoologisk Have, med vægt på fuglelyde.

Havne og fiskeri

  • Danske fisk.

4. klassetrin

Hvaler

Elektronik

  • Kendskab til diagramtegninger, pærer (6V), ledninger, element og afbryder.
  • Elektriske kredsløb (El-lærer, “Spørg naturen”)
  • Introduktion til V og W (ingen forklaring)
  • Parallel- og serieforbindelser.
  • Hvad kan lede elektricitet.

Grønland

Rock/Lyd/Sanser

Gennemgang af året

Norden

  • Lande, vande og byer. Vandløbet
  • Tur til Arresø/Pøleøen, hvor teori omsættes til praksis.

5. klassetrin

Europa

  • Floder, lande, hovedstæder, vande, bjergkæder, flag.

Universet

  • Solen, månen, stjerner og planeter.

Afrika

  • Fra regnskov til ørken.

Miljø

  • Energiformer, genbrug og rensningsanlæg.

Kulturplanter

  • Kaffe, kakao, bomuld, the, bananer osv.
    • Hvor kommer planten fra?
    • Hvordan ser den ud?
    • Hvordan bliver den bearbejdet?
    • Hvordan kommer den hertil?
    • Hvilken betydning har den?

Sæbebobler

Tobak og rygning

  • Planten.
  • Medfølgende sygdomme.

Krystaller

6. klassetrin

Atlas

  • Gennemgang af det nye atlas:
    • længde/breddegrader.
    • målestoksforhold. Samarbejde med matematik.
    • jordens overflade.
    • indledning til klimalære.
    • kontinenterne.

Slik, tilsætningsstoffer, varedeklarationer. Forsøg med:

  • Økologi
  • Vingummi, bolcher og karameller.
  • EU-direktiver om madvarer / vores grænser.

Vand giver liv

At flyve

  • Fra fugl til fly.

Korn og dens betydning i DK og verden

  • Indhold i brød.
  • Hvorfor hæver brød?

Træ – fra frø til træ til stol