Undervisningsplan for tysk
Fagformål
Formålet med undervisningen i tysk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, så de kan forstå talt og skrevet tysk samt udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal også udvikle elevernes bevidsthed om tysk sprog og sprogbrug samt sprogtilegnelse.
Stk. 2: Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive deltagelse. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur, hvilket vil fremme deres videre udvikling.
Stk. 3: Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse samt forståelse af egen kultur.
Læseplan
Indledning
Læseplanen angiver undervisningens progression i tre forløb. Tyskundervisningen betragtes som et samlet forløb fra 6. til 9./10. klassetrin uden markante overgange mellem de tre faser.
Eleverne opbygger gennem hele forløbet selvtillid som sprogbrugere og forståelse af vigtigheden af gode arbejds- og samarbejdsformer i sprogtilegnelsen. Der skiftes mellem forskellige organisationsformer (individuelt, par, gruppe, klasse) afhængigt af aktiviteternes art.
1. Forløb: 6. og 7. klassetrin
Eleverne arbejder med konkrete, dagligdags og virkelighedsnære emner, der også appellerer til deres fantasi.
Kommunikative færdigheder – lytte, tale, læse, skrive
Forventninger efter 1. forløb:
- Forstå sætninger og udtryk om nære og genkendelige emner som interesser, fritid, venner, familie og skole.
- Få en idé om emnet ved at lytte til udvalgte lyd- og billedmedier på tysk.
- Udtrykke sig om sig selv, familie, fritid og skole i et enkelt sprog, med vægt på spørge- og svartaktikker.
- Gengive hovedindholdet i en kort, let tekst.
- Præsentere et forberedt emne i et enkelt sprog, f.eks. som planche eller rollespil.
- Læse og forstå hovedindholdet af sprogligt enkle tekster om almindeligt forekommende emner, evt. med støtte i billeder.
- Uddrage og anvende informationer fra enkle teksttyper som reklamer og menukort.
- Skrive ord, udtryk og enkle sætninger inden for kendte emner.
Sprog og sprogbrug
Elevernes sproglige iagttagelser bruges til at sammenligne dansk og tysk. Den kommunikative situation bestemmer ordvalg og grammatik, og grammatikken er underordnet sprogbrugen, dog er grammatik en væsentlig del af undervisningen fra 7. klassetrin.
Eleverne skal kunne:
- Udtrykke sig med forståelig udtale og øve udtale, rytme og intonation.
- Iagttage ligheder mellem tysk og dansk.
- Anvende et tilstrækkeligt ordforråd til at tale om nære og genkendelige emner.
- Anvende grundlæggende tyske høfligheds- og omgangsformer.
- Stave enkle ord og udtryk.
- Øve ordklasser og vigtige verber, med både danske og latinske betegnelser.
Sprogtilegnelse
Eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig tysk ved at:
- Benytte tysk mest muligt.
- Udnytte mulighederne for at bruge tysk uden for skolen.
- Anvende lytte- og læsestrategier, herunder at gætte kvalificeret.
- Inddrage erfaringer med IT, TV, video og musik.
- Øve sig i at anvende ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler.
Kultur og samfundsforhold
Fokus er på det nære miljø, herunder dagligliv og levevilkår. Sammenligninger mellem tysk og dansk kultur inddrages. Materialer, herunder billedmedier, der afspejler mangfoldigheden i de tysktalende landes kulturer, bruges i undervisningen.
2. Forløb: 8. og 9. klassetrin
Eleverne arbejder med sproget som kommunikationsmiddel og som udtryk for tysk kultur. Indholdet bør omfatte en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.
Kommunikative færdigheder – lytte, tale, læse, skrive
Eleverne arbejder med:
- Lyttefærdighed gennem forskellige lyttetekster.
- Mundtlig udtryksfærdighed, hvor de udtrykker egne følelser og meninger, reagerer på andres, refererer, kommenterer og argumenterer, spørger om og videregiver informationer om dagligdags forhold.
- At læse og bearbejde forskellige teksttyper inden for forskellige genrer som reklamer, noveller, sangtekster og nyhedstekster.
- At uddrage informationer fra billedtekster som illustrationer og billedmedier.
- At udtrykke sig skriftligt i et forståeligt sprog.
- At præsentere et forberedt emne, f.eks. i form af rollespil, planche og lyd- og videoproduktion.
Sprog og sprogbrug
Eleverne arbejder med sproglig opmærksomhed for at forstå, hvordan brugen af tysk skifter alt efter hensigt, situation og emne.
Eleverne skal arbejde med:
- Elementære forskelle på tale- og skriftsprog.
- Karakteristiske træk ved forskellige teksttyper.
- Udbygning af ordforråd.
- Anvendelse af et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner.
- Anvendelse af faste vendinger og kulturbundne udtryk.
- Sprogbrugsregler, sætninglære og grundlæggende bøjningsformer.
- Anvendelse af retstavning præcist nok til at meningen er tydelig.
- Selvstændige skriftlige opgaver fra 8. klasse.
Grammatik integreres i tekstarbejdet og i mundtlig og skriftlig fremstilling. Der gives karakter i skriftlig tysk fra 9. klasse.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om sprogtilegnelse ved at udnytte mulighederne for at bruge tysk både i og uden for skolen.
Eleverne arbejder med:
- Anvendelse af tysk uden for skolen.
- Kommunikationsstrategier, f.eks. bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger.
- Lyttestrategier tilpasset situationen, f.eks. lytte efter hovedindholdet eller detaljer.
- Læsestrategier som skimming og skanning.
- IT og mediers muligheder i forbindelse med tekstbehandling, kommunikation og informationssøgning.
- Ordbøger og grammatiske oversigter.
- Kendskab til skriveprocessens faser.
- Praktisk-musisk udtryk i forbindelse med fremlæggelser.
Kultur og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande med inddragelse af historiske og geografiske perspektiver.
3. Forløb: 10. klassetrin
Eleverne møder et bredt udvalg af tekster, emner og aktiviteter, der tilgodeser en større modenhed og giver mulighed for fordybelse og mere selvstændigt arbejde.
Kommunikative færdigheder – lytte, tale, læse, skrive
Eleverne arbejder med:
- At forstå hovedindholdet af talt tysk om centrale emner.
- At forstå hovedindholdet og væsentlige detaljer fra lyd- og billedmedier.
- At deltage i samtaler om kendte emner.
- At referere, kommentere og udtrykke synspunkter.
- At fremlægge et forberedt emne.
- At læse og forstå hovedindholdet af tekster inden for skønlitteratur og sagprosa.
- At formidle indhold, erfaringer og meninger ved hjælp af forskellige præsentationsformer.
- At søge og udnytte informationer fra forskellige medier.
- At udtrykke sig skriftligt i et forståeligt sprog.
Sprog og sprogbrug
Eleverne arbejder med sprogiagttagelse for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen.
Eleverne arbejder med:
- At udtrykke sig forståeligt hvad angår udtale og sætningsopbygning.
- At anvende ligheder mellem tysk og andre sprog.
- Karakteristiske træk ved forskellige teksttyper.
- Anvendelse af et centralt ordforråd inden for kendte emner.
- Anvendelse af faste vendinger og kulturbundne udtryk.
- Anvendelse af viden om sprogets opbygning, især ordstilling, ordklasser, verbernes former og kasus.
- Retstavning.
Sprogtilegnelse
Eleverne skal arbejde med:
- At anvende viden om, hvordan de bedst tilegner sig tysk.
- Kommunikationsstrategier.
- Lyttestrategier og læsestrategier.
- It og mediers muligheder.
- Ordbøger, grammatiske oversigter og stavekontrol.
- Forbedring af produktet ved brug af viden om skriveprocessens faser.
- Understøttelse af sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.
Kultur og samfundsforhold
Eleverne skal anvende deres viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa og medier. Sammenligninger mellem tysk kultur og egen kultur inddrages. Eleverne bruger tysk som kommunikationsmiddel i mødet med tysktalende i og uden for skolen.
Oversigt over grammatiske områder
6. klasse:
- Navneord: De tre køn og flertalsdannelse.
- Kendeord: Bestemt og ubestemt kendeord i nominativ.
- Ejestedord i nominativ.
- Personlige stedord i nominativ.
- Udsagnsord: Hjælpeverber og svage verber i nutid.
7. og 8. klasse (9. klasse):
- Hjælpeverber i nutid, datid og førnutid.
- Svage verber i nutid, datid og førnutid.
- Stærke verber i nutid, datid og førnutid.
- Modalverber i nutid og datid.
- Navneords køn og flertalsdannelse.
- Ejestedord i alle kasus.
- Personlige stedord i alle kasus.
- Ordstilling i hoved- og bisætninger.
- Analyse: Alle kasus.
- Evt. introduktion til tillægsordenes bøjning samt gradbøjning.
- Forholdsord med akkusativ eller dativ.
- Dobbeltstyrende forholdsord.
10. klasse:
- Fortsættelse af pensum i 9. klasse og repetition af den grundlæggende grammatik.
- Eventuel udbygning med førdatid af stærke og svage verber, fremtid, passiv og evt. introduktion til konjunktiv.