Pædagogisk målsætning og praksis
Pædagogisk retning og praksis
Marie Mørks Skoles kerneydelse
er:
Ud
fra den enkelte elevs styrke og ressourcer, skal vi i samarbejde med hjemmet,
udvikle den enkelte elevs faglige, personlige og sociale kompetencer bedst
mulig.
På
Marie Mørks skole går dannelse og uddannelse hånd i hånd med faglighed og
trivsel. For at en elev kan udvikle og udnytte alle sine styrker, kompetencer
og faglige ressourcer, må eleven trives socialt. Vi tror på, at enhver elev
yder sit bedste med de muligheder der til enhver tid er til rådighed.
Vi
tror også på, at det er i skolens forskellige fællesskaber, at den største
udvikling for den enkelte kan og vil ske.
Børnene
skal udvikles til gode og robuste børn, der har forståelse for, at fællesskabet
er vigtigt, at der er noget der er større end dem selv, og at evnen til at være
sammen med andre mennesker og indgå i sociale relationer er afgørende for at
udvikle sig som et sundt menneske.
I
skolens forpligtende fællesskab og i relationen mellem elev/elev, elev/lærer og
elev/pædagog skal udviklingen ske og dette i et tæt og konstruktivt
skole/hjem-samarbejde.
Vores
elever skal få kendskab til de sammenhænge i tilværelsen, som både er etisk og
fysisk funderet. De skal desuden gøre sig erfaringer med at være borgere i et
demokratisk samfund, ligesom de skal opleve hvordan man relationelt og kommunikativt
kan få det bedste frem i sig selv og andre.
Medarbejdere
og ledelse i skolen og SFO skal skabe organisatoriske rammer og et
læringsmiljø, der muliggør, at børnene oplever forventninger, nærhed og
anerkendende relationer til støtte for deres trivsel, læring og udvikling. Alle
børn og unge skal stimuleres til, at de bliver så dygtige, som de kan og have
mulighed for at realisere deres eget potentiale. Vi skal udfordre dem til at
udvikle sig i trygge omgivelser med nærværende voksne.
Med
udgangspunkt i ovenstående, foregår det praktiske pædagogiske arbejde på skolen.
Det er i det ideologiske grundlag og den pædagogiske tilgang at skolens særlige
karakteristika og ånd skal ses.
Den
ideologiske arv
Marie
Mørks Skole bygger på en kombination af den grundtvigianske tradition og realskoletraditionen.
I
den grundtvigianske tradition lægges der vægt på den enkelte elevs personlige
dannelse. Det er den grundtvigianske målsætning at uddannelse skal gøre eleven
klog på sig selv, hvorfor dokumentation for den erhvervede viden ikke anses for
nødvendig.
I
realskoletraditionen er fagene i centrum, og vejen til det almendannede går i
skolens selvforståelse gennem fagligheden. Der lægges vægt på, at den
erhvervede viden kan dokumenteres igennem bl.a. prøveaflæggelse.
Marie
Mørks skolekultur
På
ovenstående baggrund kan man beskrive vores skolekultur som en kultur, der
sætter fagene i centrum samtidig med, at midlet til selvforståelse og
almendannelse tillige går gennem fx fællesskab, demokrati, samarbejde,
relationer, nationale kulturelle værdier og historisk indblik.
Skolen
sørger således for at gøre eleverne kloge på det, der er fremmed for dem selv
samtidig med, at det tilstræbes, at de bliver kloge på sig selv.
Skolen
ønsker dokumentation for den indlærte viden og erkendelse. Trods forankringen i
denne ideologisk bestemte kultur, vil skolen aktivt deltage i og vurdere
indholdet af den til altid aktuelle pædagogiske og opdragelsesmæssige debat,
for herigennem til stadighed at tilføre skolen ny pædagogisk inspiration i det
daglige arbejde og i udviklingen af skolen.
Pædagogisk
praksis og forventninger mellem skole og hjem
På
Marie Mørks Skole er vi stolte af at stille store krav til såvel elevernes
faglige engagement og arbejdsindsats, samt til deres sociale adfærd. Der
følges derfor naturligt op på elevernes arbejde og arbejdsindsats indenfor både
det faglige og det sociale.
Skolens
ledelse og medarbejdere har udarbejdet en forventningsfolder, som danner
grundlaget for samarbejdet mellem skole og hjem. Det er en forudsætning for det
gode og forpligtende samarbejde om den enkelte elev, at alle kan se sig, som en
holdspiller til disse forventninger.
Som
alle skoler i Danmark, har Marie Mørks Skole en vis mængde ressourcer til
rådighed for det pædagogiske arbejde. Vi må derfor ud fra en pædagogiske
målsætning prioritere vores ressourcer, og vi ønsker at bruge hovedparten af
ressourcerne på faglig undervisning og fordybelse.
Skolen forsøger således i
samarbejde med hjemmet at opnå og fastholde en nødvendig tilgang til undervisningsparathed
og disciplin således, at vores dygtige læreres undervisning, kan foregå til
størst mulig gavn for den enkelte og klassefællesskabet.
Fra skolestart arbejder vi
på, at der altid er et anerkendende, trygt og tillidsfuldt forhold mellem skole
og hjem. Således har vi altid for øje,
at vores kerneopgave er at udvikle den enkelte elev, og at vi som skole og hjem
kan have forskellige perspektiver i synet og oplevelsen af det enkelte barn. Det
er i samarbejdet mellem de forskellige perspektiver, at vi kan blive endnu
klogere på, hvordan vi bedst mulig lykkes omkring den enkelte elev, det enkelte
barn.
Vi forventer, at forældre
tilvælger vores skole på baggrund af de udmeldte forventninger, skolens værdier
og det høje faglige fokus. Samtidig forventes det til enhver tid, at forældrene
holder sig orienteret og bakker op om barnets aktiviteter i skolen. Endelig er
det fundamentalt vigtigt, at alle voksne i barnets liv, taler positivt om
skolen, de andre elever, forældre og personale i barnets påhør.
Kun i samarbejdet mellem
skole og hjem, og i det fællesskab den enkelte er en del af i både klassen og
på skolen, er det muligt at skabe de bedste betingelser for, at den enkelte
elev bliver bedst mulig klar til den verden der venter dem i skolen og verden
udenfor.