Undervisningsplan for religion

Formål

Formålet med undervisningen i kristendomskundskab er, at eleverne erkender og forstår, at den religiøse dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og for dets forhold til andre.

Undervisningen tager sit udgangspunkt i kristendommen, som denne fremtræder i historisk og nutidig sammenhæng.

Eleverne skal opnå kendskab til bibelske fortællinger og forståelse af kristendommens betydning for værdigrundlaget i vor kulturkreds.

Derudover indgår ikke-kristne religioner og livsanskuelser med henblik på, at eleverne får forståelse af andre livsformer og holdninger.

Gennem mødet med de forskellige former for livsspørgsmål og svar, som findes i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser, skal undervisningen give eleverne et grundlag for personlig og ansvarlig stillingtagen og handling over for medmennesket og naturen.

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

Elevernes erfaringer og oplevelser uddybes i mødet med det faglige stof.

Livsfilosofi og etik

Almenmenneskelige spørgsmål, der stilles og drøftes såvel inden for kristendommen som i andre religioner og livsopfattelser, såsom:

  • etiske principper og problemstillinger; moralsk praksis
  • menneskets opfattelse af verden og dets ansvar for naturen.

Bibelske fortællinger

Centrale fortællinger fra Gammel og Ny Testamente, således at fortællingernes sigte, sammenhæng og perspektiv kommer frem.

Kristendommen i historisk og nutidig sammenhæng

  • Udvalgte perioder af kristendommens historie, herunder Reformationen. Større kristne kirkesamfund i vor tid.
  • Træk af kristendommens historie i Danmark. Kirke og stat.
  • Folkekirkens evangelisk-lutherske kristendom, herunder brugen af salmer som udtryksform.

Ikke-kristne religioner og livsopfattelser

  • Nogle verdensreligioner, der har betydning i nutiden, herunder deres fremtrædelsesform og samspillet mellem religion og samfund.
  • Eksempler på religiøse bevægelser og andre livsopfattelser, som direkte eller indirekte præger menneskers livssyn i dag.

Kunst og symboler

  • Elementære religiøse begreber og symboler samt kendskab til myter og religiøst sprog.
  • Forskellige kunstneriske udtryksformer som kirkebyggeri, musik og billedkunst.

Undervisningen skal udvikle elevernes færdighed i at kunne:

  • samtale om, hvad det er at være til
  • lytte til fortællinger og stille spørgsmål til disse
  • bearbejde udsagn fra religioner i deres historiske sammenhæng
  • forstå og respektere forskellige livsopfattelser
  • se forskellen mellem forskellige religioner.

LÆSEPLAN

Læseplanen er inddelt i tre faser, der igen er opdelt i kundskabsområder. Stof fra de enkelte kundskabsområder sammenknyttes mest muligt med henblik på at belyse grundlæggende livsspørgsmål. I arbejdet med de forskellige emner og stofområder inddrages informationsteknologien, når det er relevant.

1. fase 1.-2. klasse

Børnenes åbenhed og naturlige spørgelyst om tilværelsen imødekommes ved, at eleverne arbejder med anskuelige fortællinger fra Det Gamle og Nye Testamente og ved at inddrage religiøse fænomener og symboler. Da de nære personlige forhold spiller en stor rolle i børnenes liv, bliver det vigtigt at arbejde med udvalgte livsemner, der binder det nære og det konkrete sammen med forhold i børnenes omverden.

Undervisningen omfatter:

Livsfilosofi og etik

Der arbejdes med tilværelsesspørgsmål fra eleverne. Det kan være spørgsmål som: Hvor kommer verden fra? Hvor kommer mennesket fra? Hvad sker der, når man dør? Hvem er Gud?

Endvidere behandles emner som: Godt og ondt, glæde og sorg, fællesskab og ensomhed, tryghed, at være anderledes eller andre problemstillinger af lignende karakter.

Eksempler hentes fra religionernes verden, dagligdagen, medierne, filosofien, litteraturen og kunsten.

Bibelske fortællinger

  • Det Nye Testamente

    • Fortællinger om Jesu fødsel og barndom
    • Jesu dåb og fristelse
    • Jesu første virksomhed ifølge evangelierne, fx udvælgelsen af disciplene og forholdet til de udstødte
    • Lignelser, fx Den barmhjertige samaritaner og Den fortabte søn
    • Det dobbelte kærlighedsbud
  • Det Gamle Testamente

    • Fortællinger om patriarkerne Abraham, Isak, Jakob; Joseffortællingen og Moseshistorien.

Fester og højtider

  • Nogle højtider og deres sange, fortællinger og traditioner, fx jul, fastelavn og sankthansfest.
  • Fester i den enkeltes liv, fx fødselsdag, dåb, navngivning og bryllup.
  • Andre religioners fester og højtider kan inddrages.

Gammelnordisk religion

Fortællinger om verden og om guder og helte.

Kunst og symboler

Salmer og sange. Billedkunst og skulpturer.

Udvalgte symboler, fx vandet, træet og farverne.

2. fase 3.-6. klasse

Eleverne udvikler deres evne til at se tilværelsen i et bredere perspektiv, når der arbejdes med livsspørgsmål, hvor hovedvægten lægges på det personlige og det fælles. I dette arbejde indgår fortællinger og tekster fra Det Gamle og Nye Testamente med stigende vægtning af en historisk og nutidig forståelse. Desuden behandles elementer af kristendommens historie samt myter, ritualer og religiøse skikke.

Eleverne skærper deres opmærksomhed over for omverdenen ved, at de sætter holdninger og skikke fra andre kulturer i forhold til dansk kultur og tankegang.

Undervisningen omfatter:

Livsfilosofi og etik

Der arbejdes med tilværelsesspørgsmål fra elevernes verden. Det kan være spørgsmål som: Hvordan er alting blevet til? Er der liv efter døden? Hvad er det gode og onde? Hvad er sandt og falsk?

Emner på disse klassetrin kan endvidere være: Retfærdighed og uretfærdighed, rig og fattig, tro og tvivl, tillid og mistillid, forelskelse og kærlighed, omsorg og solidaritet.

Eksempler hentes fra religionernes verden, dagligdagen, i medierne, gennem elektronisk kommunikation, filosofien, litteraturen og kunsten.

Menneske og natur

Forholdet til og udnyttelsen af naturen i det moderne samfund.

Natursynet i forskellige religioner.

Bibelske fortællinger

  • Det Nye Testamente

    • Den historiske Jesus og Jesus som Messias
    • Jesu fortsatte virke, fx sabbatskonflikter og andre opgør med traditionen, Jesus og dæmonerne; Guds riges forkyndelse, lignelser og undere. Jesu lidelse, død og opstandelse
    • Den tidlige kristendom og Paulus, fx forkyndelsen af Jesus som Kristus, menigheden i Jerusalem, pinsen og Peters virksomhed, Paulus’ omvendelse, kristendommens møde med romermagten
  • Det Gamle Testamente

    • Tempel og synagoge. Sabbat og renhedsforskrifter. Messias
    • Urhistorien
    • Fortællinger om profeter, fx Elias, Elisa og Esajas
    • Fortællinger om konger, fx Saul, David og Salomon.
    • Til belysning af Det Gamle og Nye Testamente arbejdes med Bibelen som historisk kilde og som helligskrift samt politiske og sociale forhold i Palæstina.

Kristendommens historie

Der arbejdes med udvalgte temaer inden for følgende områder: fra Paulus til Konstantin den Store, Luther, reformationen og dens forudsætninger, kristendommens indførelse i Danmark og den danske reformation samt kristendommens historie til i dag.

Fester og højtider

  • Påske og pinse.
  • Fester og højtider i andre religioner kan inddrages.
  • Ritualer i forbindelse med livets overgange, fx fødsel, pubertet, ægteskab og død.
  • Ritualer i hverdagen, fx i hjemmet, blandt kammerater, i sportens verden.

Kulturmødet

Med udgangspunkt i elevernes verden arbejdes med forskellige livssyn, som de kommer til udtryk i religiøse skikke, fx klædedragt, spiseregler, højtider, regler i familien, generelle påbud og forbud.

Kunst og symboler

  • Kirken som bygning. Kirkens billeder og øvrige inventar.
  • Salmer, viser og sange. Religiøst inspireret musik.
  • Udvalgte symboler, fx korset og hjulet, lys og mørke, solen og månen, rejsen, dragen.

3. fase 10. klasse

For at støtte og inspirere eleverne i deres søgen efter et ståsted og udvikling af personlige værdier belyses livsspørgsmål gennem etiske og filosofiske problemstillinger. I den forbindelse arbejder eleverne med hovedtanker i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser. Desuden inddrages religionernes indflydelse på menneskers historie, kultur og samfundsliv.

I relation til elevernes egen udvikling udvides dette arbejde til også at omfatte evnen til at skelne mellem religionernes forskellige fremtrædelsesformer og til at forstå religion som noget, der kræver personlig stillingtagen og handling.

Undervisningen omfatter:

Livsfilosofi og etik

Der arbejdes med tilværelsesspørgsmål fra elevernes verden. Det kan være spørgsmål som: Hvad er meningen med det hele? Hvad er et godt liv? Hvad er lykke? Hvorfor er der så megen krig og lidelse?

Endvidere behandles et udvalg af følgende emner: Livskvalitet, frihed, autoritetstro/personligt ansvar, kærlighed, seksualitet, tolerance, menneskerettigheder, magt/afmagt, racediskrimination, kunstig virkelighed (virtual reality), bioteknologi, prævention og abort, dødshjælp.

Eksempler hentes fra religionernes verden, dagligdagen, i medierne, i databaser, gennem elektronisk kommunikation, filosofien, litteraturen og kunsten.

Menneskesyn

  • Hvad gør et menneske til et menneske?
  • Er mennesket uerstatteligt?
  • Hvordan ser man på mennesket ud fra en religiøs, biologisk, medicinsk, økonomisk, teknologisk eller psykologisk synsvinkel?

Folkekirken

  • Folkekirken, dens baggrund og den evangelisk-lutherske kristendom.
  • Kirken som statskirke, folkekirke og frikirke.
  • Kirkens engagement og ansvar vedrørende sociale spørgsmål.

Andre kirker

Der arbejdes med fx den romersk-katolske kirke, den ortodokse kirke eller kristendommen i den tredje verden.

Andre trossamfund, der kendes lokalt, fx baptistkirken, Frelsens Hær, mormoner, Jehovas Vidner.

Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

Der arbejdes med fx islam, jødedommen, Østens religioner eller nye religiøse bevægelser. Hovedvægten bør lægges på religionernes nutidige fremtræden og tænkemåde.

Der kan arbejdes sammenlignende med emner som gudsopfattelsen, fødselen, puberteten, ægteskabet og døden.

Desuden drøftes hvilke andre værdier af religiøs og religionslignende karakter, der præger tilværelsen i dag, fx individualitet, uafhængighed, fremskridt, materielle goder og relativitet.

Religion, kultur og samfund

Religionernes rolle i politik, pædagogik og opdragelse. Der kan arbejdes med emner som befolkningstilvækst, ligeværd og autoritet.

Religion og kunst

  • Tekster og melodier fra de unges egen musik.
  • Salmer og sange, eventuelt med udgangspunkt i fx musikvideoer.
  • Billeder og kunstværker, der er inspireret af religiøse grundspørgsmål og af religiøse tekster.
  • Religiøse temaer i skønlitteraturen og i elektroniske (computerskabte) billeder.