Undervisningsplan for biologi

Formål

Formålet med undervisningen i biologi er, at eleverne tilegner sig viden om de levende organismer og den omgivende natur, om miljø og sundhed samt om anvendelse af biologi. Der skal lægges særlig vægt på forståelsen af sammenhænge.

Stk. 2: Undervisningen skal i videst mulige omfang tage sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser samt søge at fremme deres glæde ved naturen og lyst til at beskæftige sig med biologiske emner og problemstillinger.

Stk. 3: Elevernes ansvarlighed overfor natur og miljø skal videreudvikles, og undervisningen skal bidrage til at skabe grundlag for stillingtagen og handlemuligheder i forhold til menneskets samspil med naturen.

Læseplan

Som udgangspunkt skal faget biologi i høj grad køres parallelt med fysik/kemi, og der lægges således op til et tæt samarbejde mellem de to implicerede lærere. De to fag skal supplere hinanden, og eleverne skal i højere grad opleve den sammenhæng, der er i de to naturvidenskabelige fag. Dette skulle blandt andet styrke eleverne i udformningen af den synopsis, der senere skal danne udgangspunkt for deres fysik/kemieksamen.

7. klassetrin

1. tema: Et naturområde – det åbne land

2. tema: Grundlag for liv

3. tema: Sundhed og livsstil

4. tema: Anvendt biologi – primære erhverv

5. tema: Miljøproblemer

6. tema: Vådområde – stillestående vand

1. Tema: Et naturområde – det åbne land

Formål: Kendskab til dansk natur, arbejde med væsentlige biologiske principper og lovmæssigheder.

Indhold: Almindelige plantearter, karakterplanter, planters bygning og tilpasning, frøspredning, formeringsstrategier. Almindelige smådyr, insekters bygning og formering, nedbrydere. Træer og buske i området, vedplanters morfologi, bladmosaik, spredningskorridorer, landskabsæstetik (naturpleje). Større dyr og fugle, tilpasning til levested (bygning, fourageringsadfærd, formering m.m.), territorier, spor, overvintring, fugles tilpasning til livet i luften. Kærfaktorer, mikroklima, vind og læ, temperatur, fugtighed og nedbør, lys, surhedsgrad. Planteæder, rovdyr, fødekæde, fødenet, fødepyramide, økologisk niche, bestandssvingninger, artsdiversitet.

2. Tema: Grundlag for liv

Formål: Kendskab til grundlaget for liv, livsytringer (generalisationer), lære laboratorieteknikker, naturvidenskabelig arbejdsmetode.

Indhold: Levende celler fra planter og dyr. Livsytringer – tegn på liv, irritabilitet, næringsoptagelse, stof- og energiomsætning, vækst, betingelser for liv. Stofkredsløb (vand, kulstof, kvælstof), energi og energihusholdning, livscyklus og formeringsstrategier.

3. Tema: Sundhed og livsstil

Formål: Nødvendig viden som baggrund for bevidstgørelse og kvalificering af valg i relation til liv, livsstil og sundhed.

Indhold: Kost, fordøjelse, skelet, muskler, kredsløb, affaldsstoffer, motion. Styring og regulering, nervesystemet, hormoner, pubertet, seksualitet. Immunsystemet, smitte, sygdomsforebyggelse (HIV, AIDS og klamydia), medicinbrug, stimulanser, misbrug. Sanserne, se, høre, lugte, smage, føle. Bo- og arbejdsmiljø, materialer, indeklima, sidde-, løfte- og arbejdsstillinger.

4. Tema: Anvendt biologi – primære erhverv

Formål: Indsigt i danske erhverv, som baserer produktionen på biologisk viden, problemfelter i relation hertil.

Indhold: Dyrehold, burhøns/fritgående høns, burgrise/fritgående grise, husdyradfærd/naturlige behov. Avl og forædling, kyllinger, svin, kvæg, korn, kartofler, tomater osv., kønnet/ukønnet formering, kloning, gensplejsning, udvælgelse. Bioteknikker, stiklingsformering. Monokulturer, bekæmpelse af skadelige dyr og planter, resistensproblemer. Gødningsstoffer, overgødskning, grundvand, eutrofiering, vandmiljøplan. Industriel landbrugsproduktion, økologisk landbrugsproduktion, energiregnskaber, forbrugervalg.

5. Tema: Miljøproblemer

Formål: Skærpe bevidstheden om betydningen af menneskets indgreb i naturen samt vores handlemuligheder.

Indhold: Landbrug, skovbrug, monokulturer. Produktionsskov, naturskov, regnskov. Græssteppe, ørkendannelse. Truede arter – f.eks. odderen, den grønlandske havørn. Forbrug og mode, illegal handel.

6. Tema: Vådområde – stillestående vand

Formål: Kendskab til almindelig dansk naturtype, væsentlige biologiske principper og lovmæssigheder, naturforvaltning.

Indhold: Planter, tilpasning til levested. Plankton, alger, sigtedybde, næringssalte, årsvariation, begrænsende faktorer, eutrofiering, biomasse-pyramide, giftige alger. Biologisk vandkvalitetsbedømmelse, akvarium, tilpasning (føde, levested, ånding, økologisk niche). Fugle, adfærd, territorier. Krybdyr og padder, tilpasninger, fredningsbestemmelser, spredningsmuligheder i landskabet. Rene og eutrofierede vådområder, artssammensætning, naturforvaltning, biomanipulation.

8. klassetrin

1. tema: Evolution

2. tema: Genetik

3. tema: Anvendt biologi – biologisk produktion m.m.

4. tema: Miljøproblemer

5. tema: Bæredygtig udvikling

6. tema: Skoven – menneskeskabt natur

1. Tema: Evolution

Formål: Præsentation af naturvidenskabelige forklaring på livets opståen og udvikling.

Indhold: Livets opståen og udvikling, cellen, DNA, gener, proteinsyntese, stofopbygning (kulhydrater, fedtstoffer, proteiner). Artsdannelse og udvikling. Hvad styrer evolutionen, konvergent og divergent udvikling, mutationer, resistensproblemer, mennesket som “indgriber” i evolutionen. Plante- og dyrerigets udvikling. Menneskets udvikling.

2. Tema: Genetik

Formål: Viden om cellens grundlæggende funktioner og styring af denne, viden om arvelighed og problemstillinger i relation til dette.

Indhold: Cellen, cellens opbygning og funktion, encellede og flercellede organismer. Kønnsbestemmelse og forplantning, kropsceller, kønsceller, celledeling, befrugtning. Fosterudvikling hos mennesket, fosterdiagnostik, barnløshed. Arvelighed og forædling, Mendels love, mutationer, hybridisering, udvælgelse, kloning, kimærer. Anvendt genetik, arvelige sygdomme, sygdomsbekæmpelse, medicinfremstilling, hormoner, påvirkning af stråling og kemiske stoffer.

3. Tema: Anvendt biologi – biologisk produktion m.m.

Formål: Viden om biologiens anvendelse i industriel produktion, etiske, moralske og samfundsmæssige aspekter i relation hertil.

Indhold: Mikrobiologi, svampe, bakterier, vira, vaccine, serum, antibiotika. Industriel produktion ved hjælp af forædlede mikroorganismer, øl, vin, mælkeprodukter, osv. Genteknologiens anvendelse i produktionen, enzymer (funktion, anvendelse), DNA og manipulation af DNA, gensplejsning, anvendelse i industriel produktion. Gensplejsning af planter og dyr, etiske og økologiske perspektiver. Genteknologiens anvendelse i relation til mennesker, diagnosticering og behandling af arvelige sygdomme, genterapi, kortlægning af det menneskelige genom, etiske, moralske og samfundsmæssige problemstillinger i relation hertil.

4. Tema: Miljøproblemer

Formål: Belyse mennesket som manipulerende og problematisk del af biosfæren på grund af dets teknologiske magt.

Indhold: Energiproduktionen og energistrømme i samfundet, energibinding i varer i forbrugersamfundet. Energiforbrug, I- og U-landes energiforbrug, problemstillinger i relation til energiforbruget, drivhuseffekt, syreregn. Vedvarende og ikke-vedvarende energikilder. Miljøbelastende stoffer, f.eks ozonlagsproblematik. Grænseværdier. Affald, genbrug. Befolkningsproblemer.

5. Tema: Bæredygtig udvikling

Formål: Skærpe elevernes bevidsthed om begrebet bæredygtig udvikling, hvilke krav stiller det til den enkelte og fællesskabet.

Indhold: Havet som økosystem, generalisationer. Parallelisering og perspektivering til andre økosystemer og emner, som har været behandlet i 7. og 8. klasse, f.eks. ørkendannelse, regnskov, monokulturer, overgødskning, energiforbrug i I- og U-lande, forbrugsmønstre, turisme, befolkningsproblemer.

6. Tema: Skoven – menneskeskabt natur

Formål: Bibeholde og udvikle elevernes interesse for den levende natur, styrke interessen for naturoplevelser og friluftsliv.

Indhold: Skoven som levested, kær og tilpasninger i skoven. Træer, træers biologi, kimplanter, bladmosaik, lys-/skyggetræer, konkurrence, symbiose med svampe, frugter og frø, formeringsstrategier. Urter, forårsplanter, tilpasning, formering, spredningsstrategier, overvintringsformer, økologisk niche. Omsætning, nedbrydning, bakterier, svampe, mikrodyr, større dyr, tilpasning, stofskifte, ensvarm/vekselvarm gnaver, drøvtygger, populationer, regulering. Fugle, tilpasning, stemmer, sang, territorier, redemuligheder, kulturskov/naturskov. Abiotiske faktorer, betydning for planter og dyr, flersidig skovdrift.

9. klassetrin

1. tema: Et naturområde – rindende vand

2. tema: Stimulanser – Rygeheroin, hash, speed

3. tema: Psykiatri

1. Tema: Et naturområde – rindende vand

Formål: At gennemføre en systematisk bio/kemisk analyse af et vandløb med efterfølgende forureningsbestemmelse.

Indhold: Planter, tilpasning, biologisk bedømmelse. Dyr, biologisk bedømmelse, tilpasning, økologisk niche. Vandløbsregulering og -restaurering, samt vandløbets omgivelser. Strømhastighed, vandets udseende og lugt, bundforhold. Måling på indhold af ilt, organisk stof, fosfat, nitrat, pH, urinvejs- og tarmbakterier. Spildevandsudledning og rensningsanlæg.

2. Tema: Stimulanser – Rygeheroin, hash, speed

Formål: Nødvendig viden som baggrund for bevidstgørelse og kvalificeret stillingtagen til nævnte stimulanser.

Indhold: Fremstilling, rusvirkning, forgiftning, abstinenser, fysisk og psykisk afhængighed, legemlige helbredsskader, psykiske skader, social marginalisering, risikoadfærd.

3. Tema: Psykiatri

Formål: At stifte bekendtskab med de mest almindelige psykiske sygdomme med hensyn til symptomer, årsager og behandlingsmuligheder.

Indhold: Psykoser, maniodepressiv, paranoia, skizofreni, traume, autisme og grænsepsykose. Neuroser, fobier, angst-, tvangs- og hysteriske neuroser. Karakterafvigelser.

10. klassetrin

Årsopgave i selvvalgt emne

Formål: At anvende biologiske teorier og forklaringer på komplekse problemstillinger evt. hentet fra læseplanens 14 temaer.

Vi har udvalgt følgende overemner:

  • Menneske og sundhed

  • Erhverv baseret på den levende natur

  • Miljøproblemer

  • der skal eksemplificeres gennem følgende underemner

Landbrug (konventionelt/økologisk, jord til bord)

Vand (rensning, resurser)

Den politiske forbruger