Undervisningsplan for engelsk
Læseplan
1. forløb: 3. til 5. klassetrin
Hovedvægten lægges på det mundtlige arbejde. Emneområderne skal være dels konkrete, dagligdags og virkelighedsnære, dels appellere til elevernes fantasi.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed, blandt andet gennem brug af DVD, video, lydbånd og lærerens fortælling.
- Opbygning af klasseværelsessprog, f.eks. indøvelse af en række faste vendinger.
- Brug af sproget i situationer, hvor sprog og handling knyttes sammen gennem imitation, kommunikationslege, rollespil, sange, rim og remser.
- Udvikling af spontan lytte- og talefærdighed ved at kommunikere med andre elever parvis og i smågrupper.
- Læsning af korte og sprogligt enkle tekster, ofte med støtte i billeder og lydbånd.
- At eksperimentere med skriftsproget, f.eks. i form af billedtekster, ordlister, enkle breve, beskrivelser og meddelelser (specielt i 5. klassetrin).
Sprog og sprogbrug
Fra 3. klassetrin arbejdes der med de områder inden for udtale, rytme, intonation, stavning, ordforråd og grammatik, som er nødvendige for elevernes udtryksfærdighed.
Sprogtilegnelse
Eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker ved, at de:
- Benytter engelsk mest muligt.
- Udnytter mulighederne for at møde engelsk uden for skolen.
- Forsøger at gøre sig forståelige, selvom deres sproglige formåen ikke slår til.
- Gætter kvalificeret, f.eks. i forbindelse med lytte- og læsetekster.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne skal arbejde med kultur og levevilkår, først og fremmest i Storbritannien og USA. Valg af emner tager udgangspunkt i det nære og genkendelige, såsom familien og dens daglige rutiner, boliger, tøj, mad, indkøb, skoler, dyr, interesser, fritid, ferier og højtider. De fleste af emnerne giver umiddelbart mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold. Både tekst- og billedmaterialer, herunder video, bør afspejle den engelsktalende verdens kulturer. Elementer fra engelsksproget børnekultur inddrages, f.eks. sange, rim og remser, lege, danse, spil og fortællinger.
2. forløb: 5. til 7. klassetrin
Sproget som et anvendeligt kommunikationsmiddel er i centrum. Indholdet bør omfatte en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed, blandt andet med forskellige varianter af britisk og amerikansk engelsk.
- Samtalefærdighed i mange forskellige situationer, f.eks. gennem dramatiseringer, rollespil, simulationer og andre par- og gruppeaktiviteter.
- Færdighed i at kunne give en sammenhængende mundtlig fremstilling, f.eks. i form af korte redegørelser og referater.
- At uddrage informationer fra forskellige typer af billedtekster, f.eks. illustrationer, plakater, collager, tegneserier, video og andre elektroniske medier.
- Læsefærdighed ved brug af forskellige teksttyper inden for skønlitteratur og sagprosa, f.eks. fortællinger, sangtekster, drama, annoncer, brochurer og opskrifter.
- Skrivefærdighed, så de kan formulere sig mere sammenhængende og give udtryk for fantasi og oplevelser, f.eks. i form af breve, beskrivelser og meddelelser.
- At lave skriftlige afleveringer fra 7. klasse.
Sprog og sprogbrug
Arbejdet med at udbygge ordforrådet er væsentligt. Der arbejdes med de områder inden for udtale, rytme, intonation, stavning og grammatik, som har størst betydning for, at kommunikationen lykkes. Der arbejdes med centrale grammatiske områder, f.eks. ordklasser, ordstilling, kongruens, verbernes former og funktioner, samt retstavning.
Sprogtilegnelse
Eleverne skal arbejde med:
- Strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, f.eks. omskrivning ved hjælp af andre ord.
- Lyttestrategier.
- Læsestrategier, herunder skimning og skanning.
- Skriveprocessen og dens faser: førskrivning, nedskrivning, bearbejdning og anvendelse, f.eks. ved hjælp af elektronisk tekstbehandling.
- Anvendelse af ordbøger og andre hjælpemidler.
Eleverne styrker deres sprogtilegnelse ved at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge engelsk både i og uden for skolen.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne skal arbejde med kultur og levevilkår i engelsktalende lande. Hovedvægten lægges fortsat på Storbritannien og USA. Valg af emner udvides fra det nære og genkendelige til også at omfatte f.eks. fritidsliv, natur samt geografiske og historiske forhold i engelsktalende lande. De fleste af emnerne bør give mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold. Forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur inddrages, f.eks. musik, blade, film og tv-serier. Der arbejdes med kortere skønlitterære tekster, som kan give eleverne en mere nuanceret forståelse af menneskelige relationer og kulturforhold. Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, f.eks. gennem skolekontakt, elektronisk post, pennevenner eller møde med udlændinge i og uden for skolen.
3. forløb: 8. til 9. klassetrin
Sproget som et kommunikationsmiddel er i centrum med øgede forventninger til en forholdsvis præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget. Eleverne skal have mulighed for at møde et stort udbud af alderssvarende tekster, emner og aktiviteter. De arbejder efterhånden mere selvstændigt og med større grad af medansvar og medbestemmelse.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed gennem mødet med engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale varianter og som internationalt kommunikationsmiddel.
- Mundtlig sprogfærdighed, f.eks. gennem referater, fremlæggelser og foredrag samt ved at tage del i samtaler, diskussioner og debatter, efterhånden også om mere abstrakte emner.
- Læsning og bearbejdning af forskellige typer af tekster såsom nyhedstekster, reklamer, noveller, digte, sangtekster m.v.
- Forskellige medier og informationskilder, f.eks. databaser, tidsskrifter og leksika.
- At skrive længere sammenhængende tekster f.eks. i form af redegørelser, fortællinger og debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål.
- Forskellige præsentationsformer, f.eks. redegørelser og dramatiseringer eller præsentation ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.
Sprog og sprogbrug
Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, f.eks. i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande. Der arbejdes med forskelle på tale- og skriftsprog. I forbindelse med skrevne tekster arbejdes der med teksternes opbygning, sammenhæng og disponering. Arbejdet med et præcist og varieret ordforråd udvides i takt med de emner og situationer, som undervisningsindholdet kræver. Der arbejdes med de synonymer, faste vendinger og visse kulturbundne udtryk, der oftest giver anledning til misforståelser. Der arbejdes med centrale grammatiske områder, f.eks. ordklasser, kongruens, ordstilling, verbernes former og funktioner, pronominer, retstavning og tegnsætning.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker blandt andet ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen. Eleverne skal arbejde med:
- Strategier der fremmer mundtlig kommunikation.
- Læse- og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning.
- Skriveprocessen og dens faser, f.eks. ved hjælp af elektronisk tekstbehandling.
- Ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler.
Kultur og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår naturligt i dette arbejde. Emneområderne kan f.eks. være unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger. I arbejdet kan inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold. Forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur inddrages, f.eks. tidsskrifter, musiktekster, film og tv. Der arbejdes med skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande. Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, f.eks. gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med udlændinge i og uden for skolen.
4. forløb: 10. klassetrin
Sproget som kommunikationsmiddel er i centrum, og der stilles øgede forventninger til en præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget. Undervisningens emner og aktiviteter bør tilgodese en større modenhed i elevgruppen og samtidig lægge op til, at eleverne arbejder med en højere grad af selvstændighed og fordybelse.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed gennem mødet med engelsk brugt som modersmål i forskellige nationale og sociale varianter samt som internationalt kommunikationsmiddel.
- Mundtlig sprogfærdighed, f.eks. gennem referater, fremlæggelser og foredrag samt ved at tage del i samtaler, diskussioner og debatter, også om mere abstrakte emner.
- Læsning og bearbejdning af tekster af stadigt stigende sværhedsgrad og af forskellige typer såsom nyhedstekster, reklamer, noveller, digte, sangtekster m.v.
- Selvstændig brug af forskelligartede medier og informationskilder. F.eks. databaser, tidsskrifter og leksika.
- At skrive længere sammenhængende tekster, f.eks. redegørelser, fortællinger og debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål, og hvor der sigtes mod den størst mulige grad af sproglig variation og præcision.
- Formidling af budskaber ved hjælp af forskellige præsentationsformer, som er afpasset efter situationen, f.eks. redegørelser og dramatiseringer eller præsentationer ved hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.
Sprog og sprogbrug
Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, f.eks. i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande. Der arbejdes med forskelle i tale- og skriftsprog. I forbindelse med skrevne tekster arbejdes der med teksternes opbygning, sammenhæng og disponering. Ligeledes arbejdes der med karakteristiske træk ved forskellige teksttyper, f.eks. breve, samt berettende, beskrivende og argumenterende tekster.
Eleverne arbejder med et præcist og varieret ordforråd. Væsentlige forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk inddrages.
Der arbejdes med centrale grammatiske områder, fx ordklasser, kongruens, ordstilling, verbernes former og funktioner, pronominer, retstavning og tegnsætning. Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejde som i mundtlig og skriftlig fremstilling.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk. Dette sker blandt andet ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge engelsk i og udenfor skolen. Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.
Eleverne skal arbejde med:
- Strategier, der fremmer mundtlig kommunikation.
- Læse- og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning.
- Skriveprocessen og dens faser, f.eks. ved hjælp af elektronisk tekstbehandling.
- Ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande, herunder forskelle og ligheder mellem de fremmede kulturer og egen kultur. Emneområderne kan f.eks. være: uddannelse og erhverv, sociale og samfundsmæssige problemstillinger, miljøspørgsmål, minoriteter og menneskerettigheder. I arbejdet kan inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.
Forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur inddrages, f.eks. tidsskrifter, musiktekster, film og tv. Der arbejdes med skønlitteratur og sagprosa, som kan give eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande.
Eleverne bør få mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk er en reel nødvendighed, f.eks. gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser eller møde med udlændinge i og uden for skolen.
Trinmål for faget Engelsk
Efter 4. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Forstå sætninger og udtryk anvendt i forbindelse med nære og genkendelige emner som familie og dagligdag, skole, dyr, fritid, ferier og højtider.
- Følge med i udvalgte lyd- og billedmedier på engelsk om genkendelige emner og danne sig en mening om, hvad det drejer sig om.
- Svare på enkle spørgsmål om sig selv, familie, fritid og skole.
- Deltage i sproglege og små rollespil.
- Læse korte, sprogligt helt enkle tekster om dagligdags emner.
- Udnytte bånd- og billedstøtte i forbindelse med læsning.
- Finde informationer i let tilgængelige sagtekster.
- Skrive enkle ord, udtryk og sætninger inden for nære og genkendelige emner som familie og interesser.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Have et grundlæggende ordforråd til at kunne forstå og tale med om nære og genkendelige emner.
- Udtale de engelske ord, der arbejdes med.
- Kende til ental og flertal.
- Fornemme ud fra tekst og sammenhæng, om noget foregår nu, før eller i fremtiden.
- Stave enkle ord og udtryk.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Turde udtrykke sig på engelsk, selv om den sproglige formåen ikke slår til.
- Udnytte nogle af de muligheder, der er for at opsøge engelsk uden for skolen.
- Anvende enkle kommunikationsstrategier, først og fremmest bede om hjælp til at udtrykke sig og anvende kropssprog og mimik.
- Have mod på at gætte i forbindelse med forståelse af lytte- og læsetekster.
- Indgå i pararbejde og sammen med partneren selvstændigt udføre en opgave eller en kommunikationsleg.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Kende til kultur og levevilkår i Storbritannien og USA inden for emner som familie, skole, dyr, interesser, fritid, ferie og højtider.
- Give enkle eksempler på forskelle mellem engelsksproget kultur og egen kultur.
- Kende til eksempler på engelsksproget børnekultur, fortrinsvis sange, rim og remser, lege, danse, spil og fortællinger.
Efter 7. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Forstå tilstrækkeligt for at kunne udføre almindelige handlinger i dagligdags situationer.
- Forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om centrale emner.
- Stille spørgsmål og udveksle informationer og ideer inden for kendte og centrale emner og situationer.
- Fremføre et rollespil for tilskuere.
- Præsentere et forberedt emne i form af planche, lyd- og billedmedieproduktion eller rollespil.
- Referere i et enkelt sprog inden for kendte emner.
- Læse enkle personlige breve, meddelelser og instruktioner fra dagligdagen.
- Læse enkle skønlitterære tekster og sagprosatekster, bl.a. med støtte i lyd- og billedmedier.
- Uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb.
- Udtrykke fantasi og oplevelser i et enkelt sprog i form af breve, historier, digte, beskrivelser og meddelelser.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Anvende almindelige omgangsformer på engelsk.
- Anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner.
- Anvende omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt.
- Udtale sproget, så det er umiddelbart forståeligt.
- Anvende en viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ental og flertal og tidsangivelse ved hjælp af verbernes former, når fokus er på den grammatiske form.
- Stave hyppigt forekommende ord.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Udnytte nogle af de muligheder, der er for at bruge engelsk uden for skolen.
- Anvende enkle kommunikationsstrategier, herunder kropssprog og mimik samt omskrive eller bede om hjælp til at udtrykke sig.
- Gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning.
- Anvende en grundlæggende viden om læsestrategier, især skimming, skanning og læsning efter hovedindhold.
- Anvende computeren til kommunikation.
- Foretage “ord til ord” opslag i en ordbog.
- Udnytte en grundlæggende viden om skriveprocessens faser.
- Anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Tale med om ungdomskulturer i engelsktalende lande, først og fremmest på baggrund af arbejdet med musiktekster, blade, film, tv og internettet.
- Kende til eksempler på kulturforhold og levevilkår i engelsktalende lande, især fra arbejdet med skønlitterære tekster.
- Drage sammenligninger mellem bl.a. højtider, geografiske og historiske forhold i egen og fremmed kultur.
- Anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel, først og fremmest i forbindelse med e-mail og samarbejdsprojekter.
Efter 9. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen.
- Forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige.
- Følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere.
- Deltage uforberedt i samtaler om kendte emner.
- Fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt.
- Præsentere et emne, alene eller sammen med andre, ved hjælp af praktisk-musiske udtryksformer.
- Redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner.
- Læse, forstå og referere hovedindholdet af skrevne tekster i dagligdags sprog inden for mange forskellige genrer og inden for genkendelige emner og problemstillinger.
- Uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger.
- Udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form.
- Afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra dagligdagen.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for almindeligt forekommende sociale omgangsformer.
- Udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt.
- Afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype.
- Anvende en basisviden om gængse teksters opbygning.
- Anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd inden for gængse emneområder og problemstillinger.
- Anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt.
- Anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk inden for områder, der kan føre til misforståelser.
- Have en udtale, der ligner britisk og amerikansk sprogtone.
- Anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, når fokus er på den sproglige form.
- Anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen.
- Være bevidste om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk.
- Anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation.
- Vælge lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold og lytte efter væsentlige detaljer.
- Abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante.
- Vælge læsestrategier i forhold til teksttype og situation, herunder at læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof.
- Anvende læsestrategier, skimming og skanning, når store tekstmængder skal overskues, eller der søges efter information.
- Udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation.
- Anvende ordbøger, grammatiske oversigter.
- Bruge stavekontrol hensigtsmæssigt.
- Anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser.
- Gennemføre en aktivitet individuelt og i par- og gruppearbejde.
- Understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Give eksempler på basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande med baggrund i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade, film, tv og internettet.
- Perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande inden for emner som skole, livsstil, forbrug, fritids- og arbejdsliv og aktuelle problemstillinger.
- Benytte informationer fra engelsksprogede kilder.
- Belyse en sag fra flere sider i forbindelse med fremlæggelse af et emne eller i en debat.
- Anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.
Efter 10. klassetrin
Kommunikative færdigheder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen.
- Forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige.
- Følge med i film, hvor talen præges af slang og faste vendinger.
- Følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere.
- Deltage uforberedt i samtaler om kendte emner.
- Fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt.
- Præsentere et emne, alene eller sammen med andre, ved hjælp af forskellige praktisk-musiske udtryksformer, bl.a. multimediepræsentation.
- Redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner.
- Læse, forstå og arbejde selvstændigt med hovedindholdet af skrevne tekster inden for mange forskellige typer af tekster, når disse er forfattet i et dagligdags sprog.
- Uddrage, vurdere og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger.
- Udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende skriftlig form.
- Afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren.
- Anvende stilistiske virkemidler inden for dagligdags genrer, først og fremmest brevskrivning, beretning og debatindlæg.
Sprog og sprogbrug
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for gængse sociale omgangsformer.
- Udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt.
- Afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype.
- Anvende en basisviden om almindeligt forekommende teksters opbygning.
- Anvende et tilstrækkeligt og præcist ordforråd inden for gængse emneområder og problemstillinger.
- Anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt.
- Anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk samt kendskab til almindelige omgangsformer, så misforståelser undgås.
- Have en udtale og intonation, der ligner britisk og amerikansk sprogtone.
- Anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, når fokus er på den sproglige præcision.
- Anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig.
Sprogtilegnelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen.
- Være bevidste om, hvordan de bedst tilegner sig engelsk.
- Anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation.
- Vælge lyttestrategier i forhold til en situation, herunder lytte efter hovedindhold og lytte efter væsentlige detaljer.
- Abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante.
- Vælge læsestrategier i forhold til teksttype og situation, herunder at læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof.
- Vælge og anvende læsestrategier, bl.a. skimming og skanning.
- Udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation.
- Anvende ordbøger og grammatiske oversigter.
- Bruge stavekontrol hensigtsmæssigt.
- Anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser.
- Udfærdige et produkt på engelsk.
- Vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave.
- Understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.
Kultur- og samfundsforhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Give eksempler på værdier og normer i engelsktalende lande fra arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade og medier.
- Perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande, inden for emner som uddannelse og erhverv samt sociale og samfundsmæssige problemstillinger.
- Benytte og vurdere informationer fra engelsksprogede kilder.
- Belyse et emne fra flere sider, bl.a. i forbindelse med fremlæggelse og i en debat.
- Anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.