Undervisningen på Marie Mørks Skole
Undervisningen på Marie Mørks Skole
Marie Mørks Skole bruger de nye forenklede fælles mål som rettesnor for undervisningen fra 0.-10. klasse. Dem kan man læse mere om på: emu.dk
Vi tilrettelægger undervisningen og fordelingen af timer, som vi finder passende.
Delehold:
Vi benytter os af noget, vi kalder: Delehold.
Et delehold er to faglærere, der er sat på klassen samtidig. Ikke som tolærerordning, men derimod med sigtet om en halveret klassekvotient. Dansklæreren har undervisning med 12 elever (halvdelen af klassen), mens matematiklæreren har de øvrige 12 elever. Senere på dagen eller ugen bytter de. På den måde sikrer vi stor kontakt mellem lærer og elev. Vi bruger mange ressourcer på delehold fra 1. – 9. klasse.
Der undervises i følgende fag på Marie Mørks Skole:
Fag |
Klassetrin |
Antal ugentlige timer pr. klasse |
||||||||||
|
|
0. |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Dansk |
0.-10. klasse |
|
9+3 |
9+2 |
8+1 |
7 |
6 |
6 |
6 |
6+2 |
6+2 |
5 |
Matematik |
0.-10. klasse |
|
6+3 |
6+2 |
5+1 |
5 |
4 |
4 |
4 |
4+2 |
4+2 |
4 |
Engelsk |
1.-10. klasse |
|
1 |
1 |
2 |
2+2 |
4+2 |
4 |
3+2 |
4+2 |
4+2 |
4 |
Tysk |
5.-10. klasse |
|
|
|
|
|
2 |
2 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Fransk |
5.-10. klasse |
|
|
|
|
|
2 |
2 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Historie |
3.-10. klasse |
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Samfundsfag |
8.-10. klasse |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
2 |
Idræt |
0.-10. klasse |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Madkundskab |
6. klasse |
|
|
|
|
|
|
2+2 |
|
|
|
|
Billedkunst |
1.-10. klasse |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Håndværk/design |
4.-5. klasse |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Musik |
1.-5. klasse |
|
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Geografi |
7.-10. klasse |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
|
Biologi |
7.-9. klasse |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
|
N/T |
1.-6. klasse |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
Fysik/kemi |
7.-10. klasse |
|
|
|
|
|
|
|
2+2 |
2+2 |
3+3 |
2+2 |
Forskoleklasse |
0. klasse |
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lektiecafé |
0.-10. klasse |
|
4 |
4 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Klassens tid |
0.-10. klasse |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Religion |
1.-6. klasse |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
Valgfag |
6.-7. + 10. kl. |
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
|
2 |
UU-vejledning |
10. klasse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Svømning |
4. klasse |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
Forklaringer:
· Forskoleklassen har et samlet ugentligt timetal på 25 timer og har ikke en fast fordeling af sine fag, der primært handler om dansk og matematik. Dertil er andre fag som f.eks idræt, billedkunst mm. Klassernes pædagoger planlægger selv ugens indhold, der kan variere i indhold fra uge til uge – efter behov.
· Der vælges enten tysk eller fransk. Ca. 2/3 af eleverne vælger tysk og 1/3 vælger fransk.
· Musik, billedkunst og H/D på 4. og 5.årgang foregår på hold med 16 elever på tværs af årgangen.
· 9+3 betyder, at eleverne har 9 dansktimer, hvoraf de 3 er deletimer. Læreren har dermed 12 dansktimer.
· Valgfag i 7.-8. klasse er varierende, men består typisk af: Madkundskab, billedkunst og musik.
· Valgfag i 6. klasse består af fag, som er anderledes end den normale fagrække; f.eks. robot og programmering, filmvidenskab, skak m.m.
· Der undervises kun i religion fra 1.-6. klasse og Marie Mørks Skole har fravalgt muligheden for at blive eksamineret i religion, så faget fremstår udelukkende som et dannelsesfag.
· Lektiecafé er frivilligt og obligatorisk. Obligatorisk, hvis dine forældre har tilmeldt barnet og frivilligt for alle andre.
Udbytte
Undervisningens formål er ifølge Marie Mørks Skoles fundats §2 stk. 2 at: Skolen skal give en undervisning, som mindst står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og i den forbindelse at formidle solide kundskaber til skolens elever.
Videre i §2 stk. 3 er formålet også at: forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre med forståelse for dansk kultur og samfundsudvikling og med kendskab til internationale forhold, samt at bibringe dem respekt for andres meninger og at styrke deres ansvars- og pligtfølelse.
Kort sagt; så skal eleverne på Marie Mørks Skole uddannes og dannes. Dette har været en tydelig mission for skolen siden grundlæggelsen i 1895, hvor Marie
Mørk selv var optaget af både realskoletraditionen og den grundtvigianske højskoletradition. Undervisningen har siden 1895 taget sit udgangspunkt i den
enkelte elev og den enkelte elevs evner. Dette er stadig tilfældet i 2025.
Folkeskolens afgangsprøver på Marie Mørks Skole
På undervisningsministeriets hjemmeside: www.uddannelsesstatistik.dk kan man læse Marie Mørks Skoles resultater sammenlignet med landsgennemsnittet og det kommunale gennemsnit.
Her er de seneste 12 års gennemsnit sammenlignet med kommunen og landsgennemsnittet:
|
2012/13 |
2013/14 |
2014/15 |
2015/16 |
2016/17 |
2017/18 |
2018/19 |
2019/20 |
2020/21 |
2021/22 |
2022/23 |
2023/24 |
Marie Mørks Skole |
8,0 |
8,5 |
8,5 |
8,0 |
8,8 |
8,0 |
8,5 |
8,4 |
9,4 |
9,5 |
8,9 |
9,0 |
Hillerød gennemsnit |
7,1 |
7,0 |
7,7 |
7,4 |
7,5 |
7,1 |
7,7 |
7,6 |
8,4 |
8,2 |
7,8 |
7,4 |
Landsgennemsnit |
6,7 |
6,7 |
7,0 |
7,0 |
7,0 |
7,0 |
7,4 |
7,5 |
7,8 |
7,7 |
7,4 |
7,4 |
De enkelte fag
Når vi stiller skarpt på de enkelte fag, så er det ligeledes skolens opfattelse, at prioriteringen af deletimer i undervisningen bibringer både høj faglighed i timerne samt nærvær og trivsel for såvel lærer som elev.
Som det eneste fag har skolen fravalgt muligheden for afgangsprøve i religion, da vi betragter faget som et dannelsesfag, og ikke ønsker en karakterevaluering af dette.
Derudover følger fagrækken som den kendes fra folkeskolen, dog med undtagelse af reformens nye særskilte fag såsom bevægelse og understøttende undervisning. Vi mener, at vores lærere har de faglige kompetencer til både at inkorporere bevægelse og understøttelse af undervisningen i den ovenstående fagrække, hvorfor det ikke forekommer som særskilte fag på Marie Mørks Skole.
Dertil tilbyder vi inkluderende undervisning i såvel top som bund. Vi bruger ressourcer på ekstradansk og ekstramatematik i indskolingen og mellemtrinnet ligesom vi bruger ressourcer på talentarbejde i udskolingen både lokalt og nationalt. Samtidig er skolen certificeret til at eksaminere fransk på franske vilkår gennem Det franske institut, tysk på tyske vilkår gennem Göetheinstituttet og engelsk på engelske vilkår gennem Cambridge University.