Mål med Mariehuset

Mål Mariehuset – skolens SFO.

SFO´en er en del af barnets fritid, – en tid hvor børnene selv kan vælge med hvem og hvad de skal lave. Vi ønsker, via et trygt og socialt miljø, at understøtte, bevare og udvikle relationer til børnenes klasse-/skolekammerater og pædagoger, samt skabe rammer, hvor børnene individuelt og i fællesskab kan udfolde og udvikle sig.

 

Vi tror på, at børn udvikler sig bedst i trygge rammer, hvor trivsel er en væsentlig værdi. Der skal være respekt for den enkelte, og barnet skal mødes i øjenhøjde og hvor det befinder sig i sin udvikling. Når børnene trives, er der rum for både at blive dannet og være klar til uddannelse.

 

Dette ønsker vi at opnå ved følgende:

Nærværende og omsorgsfulde voksne

Tæt samarbejde med forældre og lærere

Genkendelig og overskuelig hverdag

Tydelige rammer og regler, – forventninger og retningslinjer

Fælles oplevelser, fællesskabsfølelse og rummelighed

Tid til leg og kreativitet

Lære at lytte og respektere hinanden

Hjælpe børnene til at være konfliktløsende

At alle børn bliver set og mødt

En bred vifte af forskellige aktiviteter

 

Pædagogisk arbejder vi med følgende:

Hjælpe børnene med at være selvhjulpne, fx påklædning,
taske, madpakker og ind/ud-tjekning

Bidrage til børnenes almen viden

Kreativ fordybelse og vedholdenhed

Øve forskellige færdigheder, – eks. koncentrationsevne og
sprogstimulering

Lære børnene at modtage fælles beskeder, tålmodighed og
vente på tur

Lære børnene at lytte til, forstå og handle på beskeder

Motivere børnene til aktiv deltagelse i dagens program, men
også at det er okay at kede sig

 

Det er værdifuldt:

At vi skaber et trygt fritidsliv, med udfordringer og
kvalitet i de tilbud, vi giver børnene

At børnene møder voksne, der er nærværende, omsorgsfulde
og støttende

At vi har fokus på børnenes sociale relationer, trivsel
og læring

At vi tilbyder aktiviteter, der giver anledning til kreativitet
og fordybelse, og skaber grobund for udfoldelse og udvikling

At vi skaber rammer, hvor børnene har indflydelse på
deres egen SFO