Vision

Vision

På Marie Mørks Skole mener vi, at faglighed og trivsel går hånd i hånd som hinandens forudsætninger.

Vi understøtter udviklingen af de bedst mulige kompetencer med udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer.

Derfor er det naturligt for os at tilgå inklusion ved at rumme og udfordre den enkelte, både fagligt, personligt og socialt. 

Sammenhængen mellem trivsel, inklusion og faglighed skabes gennem et forpligtende samarbejde og er baseret på et traditionelt forankret dannelsesperspektiv.

 

 


Visualisering af skolens vision

 

 

Citat: Interview med Marie Mørk 1919

Vil man ganske kort gøre Rede for det Princip, hvorefter Frk. Mørks Skole arbejder, saa har dette sit  egentlige Basis i Kendskabet til den enkelte Elev og Forstaaelsen af, hvad den enkelte evner at naa – og hele Skolens Plan er da saaledes tilrettelagt, at hver enkelts Evner kan frugtbargøres på den for Eleven heldigste Maade.

 

Samarbejde og dannelse

Samarbejde og dannelse er båndene, der skaber grundlaget for at arbejde med trivsel, faglighed og inklusion. 

Ingen af begreberne kan stå alene og alle understøtter de hinanden og omkranses af et forpligtende samarbejde og et traditionelt forankret dannelsesperspektiv.

 

Samarbejde:

· Forpligtende teamsamarbejde.

· Tæt og tillidsfuldt forældresamarbejde.

· Samarbejde med børnehaver ifb. med skolestart og UU vejleder i udskolingen.

· Kommunalt samarbejde med PPR, sundhedsplejerske, UU og SSP.

· Forældrevalgt bestyrelse.

· Personale har tæt samarbejde med ledelsen.

· Elevråd og ledelse samarbejder.

 

Dannelse:

· Morgensang.

· Hilsepligt.

· Pænt og ordentligt sprog.

· Vi behandler vores omgivelser pænt.

· Markering af årets højtider.

· Respekt for forskelligheder.

· Fokus på dyder som; samarbejde, møde til tiden, huske sine ting og møde forberedt.

· Mobilfri skole.

· Kulturel dannelse.

 

Faglighed

På Marie Mørks Skole prioriterer vi personalefagligheden. Det kan ses ved:

· at vi har faguddannet personale i både skole og SFO.

· at vi efteruddanner os didaktisk, fagligt og pædagogisk.

· et forpligtende teamsamarbejde på tværs af faggrupper.

· Fokus på læringsstile, læringsmiljøer, undervisningsdifferentiering og evnen at møde det enkelte barn, hvor det er.

· Kvalitet i undervisningen – også ved fravær af lærere.

· Kvalitet i SFO med pædagogiske udviklingsmøder.

 

 

På Marie Mørks Skole prioriterer vi elevfagligheden. Det kan ses ved:

· To pædagoger i hver forskoleklasse.

· Vores brug af delehold og halvering af klassen.

· Vores brug af årsprøver fra 6.-8. klasse.

· Idealmål og karakterer fra hhv. 3. og 5. klasse.

· Talentarbejde (Spirende talenter, Talentcamp og masterclass).

· Lektiecafé fra 1.-4. klasse og 5.-10. klasse inkl. masterclass varetaget af faguddannede lærere, hvor alle fag er repræsenteret.

· Ekstradansk og ekstramatematik

· Sprogcertificeringer i fransk, tysk og engelsk.

· Eleverne bliver klædt på til en ungdomsuddannelse.

· Lejrskoler i 3., 5., 8. og 10. klasse.

· Temauge.

· FFF- Fælles faglig fordybelse (8.+9. kl)

· Dansk- og naturfaglige dage. (0.-5. kl)

· Udbud og aktiviteter i henhold til pædagogisk planlægning og udførelse i SFO.

· Tidlig indsats ifht. udfordringer og hjælp til elever med behov.

· Faglige og kulturelle ture som en del af hverdagen.


Trivsel

På Marie Mørks Skole prioriterer vi trivsel med barnet i centrum.

Rummelighed

· Der er plads til forskellighed og respekt for den enkelte.

· Trivsel er et fælles ansvar ml. medarbejdere og forældre.

· At den enkelte bliver set og anerkendt.

· Tydelige og genkendelige rammer.

· Relevant ros kan skabe positiv forandring.

· Vi styrker vores elevers selvværd.

· Vi skaber trygge rammer for alle vores elever.

 

 

Kommunikation

· Tydelig kommunikation mellem faggrupper i hverdagen.

· Mulighed for daglig sparring i personalehuset omkring aktuelle problemstillinger.

· Daglig overlevering mellem skole og SFO.

· Teamsamarbejde; Flere øjne: Fælles indsats

· Kommunikation mellem lærere og elever. Læreren samtaler med sine elever i spisepausen.

· Tid til sparring: Fagteam, klasseteam og årgangsteam.

· Tydelige rammer: Klasseregler, dagens program, forventninger, sprogbrug, traditioner, morgensang, elevråd

· Genkendelighed – den røde tråd gennem skolen.

· Vi er opmærksomme på, at sprog skaber virkelighed.

 

 

Relationer

· Elevsamtaler

· Fast personale ved længere tids fravær medfører ro og trivsel.

· Samarbejde, venskabsklasser, elevsamtaler, sprog/respekt, den gode historie, ”jeg ser dig”, legegrupper, elevråd

· Fællesskab i Mariehuset.

· Klasse-årgangene samarbejder.

· Eleverne kender hinanden.

· Vi sikrer at alle vores elever ved, at de kan række ud, når noget er svært.

 

 

Fælles indsats

· Skole-hjemsamarbejdet; Forældre ses som medspillere – Samtaleaftener, opkald, mail m.m

· Hilsepligt.

· LKT – Vi har forebyggende og indgribende forløb.

· Samtaler med enkelte elever.

· Klasselærer.

 

 

Personaletrivsel er højt prioriteret med personalehus, mulighed for efter- og videreuddannelse samt kurser, professionstillid, sociale arrangementer, gode arbejdsvilkår på og uden for skolen.   

 

 

 

Inklusion

På Marie Mørks Skole har vi fokus på faglig inklusion. Det kan ses ved:

· at lærerne arbejder med undervisningsdifferentiering.

· at særligt dygtige elever sendes på talentcamps.

· et tæt teamsamarbejde omkring klassen.

· et tæt samarbejde i SFO-teamet omkring barnets udvikling.

· at særligt interesserede fransk-, tysk- og engelskelever kan modtage undervisning og eksaminering gennem vores sprogcertificering.

· at vi yder LKT (Læring, Kontakt, Trivsel) til faglig støtte og hjælp af enkelte elever.

· et tæt og forpligtende forældresamarbejde.

· vores arbejde med elever, der har dysleksi.

· vores prioritering af faglige vejlederfunktioner.

· en tidlig indsats for afhjælpe faglige udfordringer hos det enkelte barn.

· at vi er nysgerrige på nye læringsperspektiver.

· at vi løfter den enkelte elev ud fra den enkelte elevs udgangspunkt. 

· at vi understøtter en kultur, hvor det også er sejt at ”nørde”.

 

 

På Marie Mørks Skole har vi fokus på social inklusion. Det kan ses ved:

· at vi udarbejder en social årsplan for den enkelte klasse.

· at vi yder LKT (Læring, Kontakt, Trivsel) til enkelte elever og grupper ude i klasserne.

· at vi afholder Lærer-elevsamtaler.

· at pædagogerne har timer i skolen til samarbejdet om den enkelte elev/klassen.

· vi prioriterer ”klassens tid”, hvor der arbejdes med det dannende fællesskab i klassen.

· et tæt og forpligtende forældresamarbejde.

· Konsultativ Konference (KK); en tværfaglig mulighed for sparring om den enkelte elev.

· Vi laver trivselsundersøgelser på skole-, klasse- og elevniveau.