Undervisningsplan for samfundsfag
Omfang
Faget samfundsfag er en del af historieundervisningen på 8. og 9. klassetrin. Det forventes, at eleverne deltager i samfundsfaglige undervisningsforløb i samlet 60 timer, fordelt på to forløb á 30 timer hver.
Arbejdsform
Arbejdet med de ordinære emner følger denne plan:
- Introduktion til emnet ved læreren, herunder en oversigt over relevante problemkredse samt indføring i de grundlæggende hjælpemidler som litteratur og links (2 lektioner).
- Gruppearbejde: Fact-finding-fase (4 undervisningslektioner).
- Individuelt eller i grupper: Bearbejdning og organisering af facts med henblik på fremlæggelse for klassen (2 undervisningslektioner).
- Fremlæggelse og debat (2-4 undervisningslektioner).
Indhold
Fra nedenstående liste vælges 4-5 emner til den ordinære undervisning samt yderligere 1 emne til det afsluttende projektforløb. De første emner i hver blok (“Det danske demokrati – grundloven” og “Den Europæiske Union”) er obligatoriske.
Danske anliggender:
- Det danske demokrati – grundloven
- Dansk erhvervsliv (industri, handel, søfart, landbrug osv.)
- Flygtninge og indvandrere
- Danske miljøproblemer
- Grønland og Færøerne
Internationale anliggender:
- Den Europæiske Union
- Andre internationale institutioner (FN, NATO, OECD osv.)
- Globale miljøproblemer
- Menneskerettigheder
- U-landsproblemer
- Mellemøsten
Evaluering
Undervisningen afsluttes med et projektorienteret forløb (enkeltvis eller i grupper) over 12 lektioner. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, som bedømmes med en karakter.
Emnet vælges fra ovenstående emneliste, dog må emner, der allerede er blevet behandlet, ikke vælges igen.