UNDERVISNINGSPLAN FOR HJEMKUNDSKAB
Form�l
Hjemkundskab er dels et humanistisk og dels et naturvidenskabeligt fag, der besk�ftiger sig med hjemmet som centralt livsomr�de, derfor er form�let med undervisningen, at eleverne erhverver viden og g�r erfaringer inden for omr�der, der kan v�re af betydning for dem som samfundsforbrugere og ved planl�gning og varetagelse af arbejdet i hjemmet.
Undervisningen skal l�gge op til, at eleverne oplever v�rdien af et f�llesskab og samarbejde, der bygger p� ligev�rd og tolerance.
L�seplan
Undervisning:
I faget undervises i de seks faglige kerneomr�der:
- Madlavning
- M�ltider
- kost
- levnedsmidler
- hygiejne
- forbrug.
Madlavning
Eleverne arbejder med:
- Planl�gning af indk�b - arbejdsgang - arbejdsfordeling.
- Forskellige metoder og teknikker for tilberedning af levnedsmidler og retter samt valg af opskrifter.
- Brug og vedligeholdelse af redskaber, udstyr og tekniske hj�lpemidler.
- Arbejdsstillinger samt de risikomomenter der er forbundet med det praktiske arbejde.
M�ltider
Eleverne arbejder med:
- Forskellige typer af m�ltider, der er kendetegnende for forskellige kulturer samt sammens�tning af m�ltider til hverdag og fest i b�de hjem - skole og samfund.
- M�ltidsf�llesskab, anretning og bordd�kning.
- Spisning, smag og nydelse.
Kost
Eleverne arbejder med:
- Danske og andre kulturers kostvaner samt elevernes kostvaner.
- Planl�gning og sammens�tning af kosten ud fra kostanbefalinger, kostmodeller og kostr�d.
- Beregning og vurdering af kost og m�ltider samt kostens fysiologiske betydning.
Levnedsmidler
Eleverne arbejder med:
- R�vares oprindelse, s�son, produktion, forarbejdning, distribution og kvalitet.
- Levnedsmidlers reaktion under tilberedningen.
- Levnedsmiddellovgivning, m�rkning og forhandling.
Hygiejne
Eleverne arbejder med:
- Metoder, teknikker, materialer i forbindelse med levnedsmiddel- og k�kkenhygiejne, herunder vedligeholdelse, oprydning og vask.
- Opbevarings- og konserveringsprincipper.
- Mikroorganismers forekomst, betydning, v�kstbetingelser og spredning.
Forbrug
Eleverne arbejder med:
- Forbruget i relation til behov, valg og vaner.
- Indk�b og anskaffelser.
- Kvalitet, m�rkning, pris og �konomi.
- Forbrugerlovgivning og forbrugerinstitutioner.
6. klassetrin
P� dette klassetrin undervises hovedsaglig i:
- Madlavning
- M�ltider
- Hygiejne
7. klassetrin
P� dette klassetrin inddrages tillige:
- Kost
- Levnedsmidler
- Forbrug
Efterskrift
Informationsteknologien indg�r som redskab i elevernes arbejde med f.eks. at s�ge - behandle - beregne - analysere og vurdere informationer om kostsammens�tning - husholdnings�konomi - milj� og forbrug.