Undervisningsplan for hjemkundskab
Formål
Hjemkundskab er et fag, der både har humanistiske og naturvidenskabelige elementer og fokuserer på hjemmet som et centralt livsområde. Formålet med undervisningen er at give eleverne viden og erfaringer inden for områder, der kan være vigtige for dem som samfundsforbrugere og i forbindelse med planlægning og udførelse af hjemmets opgaver.
Undervisningen skal fremme elevernes forståelse af værdien af fællesskab og samarbejde, der er baseret på ligeværd og tolerance.
Læseplan
Undervisning:
I hjemkundskab undervises i seks kerneområder:
- Madlavning
- Måltider
- Kost
- Levnedsmidler
- Hygiejne
- Forbrug
Madlavning
Eleverne arbejder med:
- Planlægning af indkøb, arbejdsgang og arbejdsfordeling.
- Forskellige metoder og teknikker til tilberedning af levnedsmidler og retter samt valg af opskrifter.
- Brug og vedligeholdelse af redskaber, udstyr og tekniske hjælpemidler.
- Arbejdsstillinger og de risikomomenter, der er forbundet med praktisk arbejde.
Måltider
Eleverne arbejder med:
- Forskellige typer af måltider, der er karakteristiske for forskellige kulturer samt sammensætning af måltider til hverdag og fest i både hjem, skole og samfund.
- Måltidsfællesskab, anretning og borddækning.
- Spisning, smag og nydelse.
Kost
Eleverne arbejder med:
- Danske og andre kulturers kostvaner samt elevernes egne kostvaner.
- Planlægning og sammensætning af kosten ud fra kostanbefalinger, kostmodeller og kostråd.
- Beregning og vurdering af kost og måltider samt kostens fysiologiske betydning.
Levnedsmidler
Eleverne arbejder med:
- Råvares oprindelse, sæson, produktion, forarbejdning, distribution og kvalitet.
- Levnedsmidlers reaktion under tilberedning.
- Levnedsmiddellovgivning, mærkning og forhandling.
Hygiejne
Eleverne arbejder med:
- Metoder, teknikker og materialer i forbindelse med levnedsmiddel- og køkkenhygiejne, herunder vedligeholdelse, oprydning og rengøring.
- Opbevarings- og konserveringsprincipper.
- Mikroorganismers forekomst, betydning, vækstbetingelser og spredning.
Forbrug
Eleverne arbejder med:
- Forbrug i relation til behov, valg og vaner.
- Indkøb og anskaffelser.
- Kvalitet, mærkning, pris og økonomi.
- Forbrugerlovgivning og forbrugerinstitutioner.
6. klassetrin
På dette klassetrin undervises hovedsagligt i:
- Madlavning
- Måltider
- Hygiejne
7. klassetrin
På dette klassetrin inddrages yderligere:
- Kost
- Levnedsmidler
- Forbrug
Efterskrift
Informationsteknologi anvendes som et redskab i elevernes arbejde med f.eks. at søge, behandle, beregne, analysere og vurdere informationer om kostsammensætning, husholdningsøkonomi, miljø og forbrug.