Undervisningsplan for dansk

1.-2. klassetrin

Hver enkelt elev arbejder med sproget i mange forskellige situationer: ved at tale, ved at lytte til andre, ved at skrive og læse samt ved at udforske sproget, bl.a. gennem leg og eksperimenter.

Hovedvægten lægges på arbejdet med de elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder.

Det talte sprog

Eleverne opøver deres færdighed i at udtrykke sig mundtligt ved at lytte og ved at arbejde med gode fortælle- og samtalevaner, herunder at tage ordet efter tur, være opmærksom og udtrykke sig i forhold til situationen. Stoffet hentes fra ældre og nyere børnelitteratur, og fra elevernes og lærerens egne tekster ud fra egne og fælles erfaringer.

Arbejdsformerne veksler, så eleverne vænner sig til at tale og lytte i små grupper og større forsamlinger som klasse eller årgang.

Eleverne skal arbejde med at

  • lege og eksperimentere med ord, sprog og tekster
  • samtale, fx om fælles oplevelser, fælles undervisningsstof, elevernes hverdag i og uden for skolen
  • fortælle om egne oplevelser, tanker og følelser
  • dramatisere fortællinger og oplevelser
  • lytte til andre elever og til lærerens oplæsning og fortællen.

Det skrevne sprog – læse

Centralt står elevens tilegnelse af læsestrategier og læseforståelse baseret på læseoplevelse og læselyst. Der arbejdes med læsning individuelt og i såvel små grupper som samlet i klassen. Det vigtigste stof er et bredt og varieret udvalg af nye og ældre skønlitterære og faglige tekster, der er skrevet for aldersgruppen.

Eleverne skal arbejde med at

  • indlære bogstavernes navn, form og lyd
  • beherske grundlæggende læsestrategier
  • læse alene og sammen med en makker
  • læse i bøger og på computer
  • læse enkle tekster højt for hinanden og for læreren
  • undersøge samspillet mellem billede og tekst.

Det skrevne sprog – skrive

Eleverne opøver deres færdighed i skriftlig fremstilling på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftlig udfoldelse og læsning. Der arbejdes med skrivelyst, stavestrategier og skriftligt udtryk. Eleverne opøver deres sikkerhed i at skrive trykbogstaverne i hånden og begynder en sammenhængende grundskrift, før skrivningen af de trykte bogstaver automatiseres. Der arbejdes med skrivning på tastatur og anvendelse af de enkleste funktioner i tekstbehandling.

Arbejdsformen er i første omgang individuel skrivning af bogstaver, ord og små tekster, men der skrives også forskellige tekster i fællesskab. Udgangspunktet for skrivningen er elevernes egne og fælles oplevelser og tanker ud fra læste tekster og andre udtryksformer.

Eleverne skal arbejde med at

  • skrive små og store trykbogstaver i rigtig form, med rigtig skrivemåde og indbyrdes højdeforhold
  • skrive tekster ud fra deres fantasi og erfaring
  • stave almindelige og lydrette ord i egne tekster
  • skrive med rigtigt greb, skrivestilling og med rigtige bevægelser.

Sprog, litteratur og kommunikation

Arbejdet med sprog, tekster og andre udtryksformer støttes af samtale om, hvad sprog, tekster og andre udtryksformer er, hvordan de fungerer, og hvad de betyder for mennesker.

Der arbejdes med forholdet mellem udtryk og indhold, mellem tale og skrift samt mellem tekst og billede. Der lægges vægt på samværet og den frie samtale om oplevede/oplæste tekster og andre udtryksformer med udgangspunkt i elevernes egen oplevelse og forståelse af dem. Der arbejdes med oplevelse, meddigtning, forståelse og fortolkning.

Den overvejende del af arbejdet foregår i større fællesskaber, fx klassen, men eleverne skal også vænne sig til at samtale om indhold og udtryk i mindre grupper og til at skrive ud fra deres oplevelser.

Eleverne skal arbejde med at

  • lege og eksperimentere med ord og sprog
  • samtale om eget og andres sprog, som de oplever det i tale, tekst og andre udtryksformer
  • producere lyd- og videooptagelser i mindre produktionshold
  • samtale om samspillet mellem tekst, billede og lyd.

Hvis du har brug for yderligere hjælp eller rettelser, er du velkommen til at sige til!

 
 
4o
 
You said:
Gør det ved hele teksten
ChatGPT said:
ChatGPT

Her er den rettede tekst med de korrekte danske bogstaver:


1.-2. klassetrin

Hver enkelt elev arbejder med sproget i mange forskellige situationer: ved at tale, ved at lytte til andre, ved at skrive og læse samt ved at udforske sproget, bl.a. gennem leg og eksperimenter.

Hovedvægten lægges på arbejdet med de elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder.

Det talte sprog

Eleverne opøver deres færdighed i at udtrykke sig mundtligt ved at lytte og ved at arbejde med gode fortælle- og samtalevaner, herunder at tage ordet efter tur, være opmærksom og udtrykke sig i forhold til situationen. Stoffet hentes fra ældre og nyere børnelitteratur, og fra elevernes og lærerens egne tekster ud fra egne og fælles erfaringer.

Arbejdsformerne veksler, så eleverne vænner sig til at tale og lytte i små grupper og større forsamlinger som klasse eller årgang.

Eleverne skal arbejde med at

  • lege og eksperimentere med ord, sprog og tekster
  • samtale, fx om fælles oplevelser, fælles undervisningsstof, elevernes hverdag i og uden for skolen
  • fortælle om egne oplevelser, tanker og følelser
  • dramatisere fortællinger og oplevelser
  • lytte til andre elever og til lærerens oplæsning og fortællen.

Det skrevne sprog – læse

Centralt står elevens tilegnelse af læsestrategier og læseforståelse baseret på læseoplevelse og læselyst. Der arbejdes med læsning individuelt og i såvel små grupper som samlet i klassen. Det vigtigste stof er et bredt og varieret udvalg af nye og ældre skønlitterære og faglige tekster, der er skrevet for aldersgruppen.

Eleverne skal arbejde med at

  • indlære bogstavernes navn, form og lyd
  • beherske grundlæggende læsestrategier
  • læse alene og sammen med en makker
  • læse i bøger og på computer
  • læse enkle tekster højt for hinanden og for læreren
  • undersøge samspillet mellem billede og tekst.

Det skrevne sprog – skrive

Eleverne opøver deres færdighed i skriftlig fremstilling på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftlig udfoldelse og læsning. Der arbejdes med skrivelyst, stavestrategier og skriftligt udtryk. Eleverne opøver deres sikkerhed i at skrive trykbogstaverne i hånden og begynder en sammenhængende grundskrift, før skrivningen af de trykte bogstaver automatiseres. Der arbejdes med skrivning på tastatur og anvendelse af de enkleste funktioner i tekstbehandling.

Arbejdsformen er i første omgang individuel skrivning af bogstaver, ord og små tekster, men der skrives også forskellige tekster i fællesskab. Udgangspunktet for skrivningen er elevernes egne og fælles oplevelser og tanker ud fra læste tekster og andre udtryksformer.

Eleverne skal arbejde med at

  • skrive små og store trykbogstaver i rigtig form, med rigtig skrivemåde og indbyrdes højdeforhold
  • skrive tekster ud fra deres fantasi og erfaring
  • stave almindelige og lydrette ord i egne tekster
  • skrive med rigtigt greb, skrivestilling og med rigtige bevægelser.

Sprog, litteratur og kommunikation

Arbejdet med sprog, tekster og andre udtryksformer støttes af samtale om, hvad sprog, tekster og andre udtryksformer er, hvordan de fungerer, og hvad de betyder for mennesker.

Der arbejdes med forholdet mellem udtryk og indhold, mellem tale og skrift samt mellem tekst og billede. Der lægges vægt på samværet og den frie samtale om oplevede/oplæste tekster og andre udtryksformer med udgangspunkt i elevernes egen oplevelse og forståelse af dem. Der arbejdes med oplevelse, meddigtning, forståelse og fortolkning.

Den overvejende del af arbejdet foregår i større fællesskaber, fx klassen, men eleverne skal også vænne sig til at samtale om indhold og udtryk i mindre grupper og til at skrive ud fra deres oplevelser.

Eleverne skal arbejde med at

  • lege og eksperimentere med ord og sprog
  • samtale om eget og andres sprog, som de oplever det i tale, tekst og andre udtryksformer
  • producere lyd- og videooptagelser i mindre produktionshold
  • samtale om samspillet mellem tekst, billede og lyd.

I første forløb omfatter undervisningen især

  • ældre og nyere børnelitteratur, fx billedbøger, historier, eventyr, sagn og myter, sange og salmer, rim og remser
  • elevernes og lærerens egne tekster, fx fortællinger, beretninger, sagsfremstilling, digte, breve, arbejdsbøger, personlige og fælles ordbøger, fælles databaser
  • ordforråd og begrebsdannelse
  • elementær sprogiagttagelse af bl.a. tekst, ytring, sætning, rim og rytme, ordspil
  • sprogets æstetiske muligheder, bl.a. rim, rytme, ordspil, symboler
  • andet stof, fx sang og sanglege, tegning, illustrationer, trykning, brug af skolebibliotekets forskellige muligheder
  • anden fiktion, fx tegneserier, tegnefilm, film og video
  • sagtekster, fx fagbøger, håndbøger med billedmateriale
  • skærmtekster, fx på computer og undertekster i film
  • andre udtryksformer, fx film, video, dias, lydbånd, billeder, fotografier, tegninger, computerspil
  • drama og teater

Trinmål efter 2. klassetrin

Det talte sprog

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge talesproget i samtale, samarbejde og fremførelse
  • fortælle, hvad de er optaget af, og udtrykke sig i genrer som referat, fortælling, oplæsning og drama
  • tale med om kropssprog og stemme som udtryksmiddel
  • bruge hjælpemidler, når de fortæller og dramatiserer
  • lytte aktivt.

Det skrevne sprog – læse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp – både fag- og skønlitteratur
  • vise et sikkert kendskab til bogstavernes form, lyd og kombinationer
  • bruge forskellige elementære læsestrategier
  • læse forberedte tekststykker op
  • lytte til andres oplæsning af tekster
  • udtrykke deres egen forståelse af tekster
  • gengive tekster i dramatisk form
  • læse med forståelse og genfortælle handlingen i en tekst.

Det skrevne sprog – skrive

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • skrive i enkle fiktive genrer som historie og eventyr
  • skrive enkle tekster om egne oplevelser samt skrive ud fra fantasi, billeder og læste tekster
  • skrive berettende
  • skrive kronologisk
  • stave til lydrette og hyppige ord i egne tekster
  • skrive de små og store trykbogstaver i håndskrift
  • lytte til andres tekster og læse egne tekster op i mindre grupper
  • forholde sig skriftligt ved at tegne og skrive f.eks. logbog og beskeder.

Sprog, litteratur og kommunikation

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge sproget som middel til konfliktløsning, underholdning og formidling af viden og være opmærksomme på sprogets poetiske funktion, bl.a. rim og remser
  • tale med om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation
  • være opmærksomme på sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
  • kende enkle sproglige virkemidler
  • vide at sprog er opbygget af ord og sætninger, og at der er forskellige ordklasser
  • vide at der er forskel på det talte og det skrevne sprog
  • vide at tekster fra gamle dage kan være forskellige fra vores tids tekster
  • forstå at tekster og andre udtryksformer kan udtrykke holdninger og værdier
  • samtale om tekster og andre udtryksformer ud fra deres umiddelbare oplevelse og forståelse
  • kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion
  • tale med om hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer
  • udtrykke sig i enkle produktioner med billeder, lyd og tekst samt i dramatisk form

2. forløb – 3.- 4. klassetrin

Hovedvægten lægges i dette forløb på elevernes arbejde med begreber og praktiske færdigheder gennem oplevelse, udforskning og erfaring, og de danskfaglige dimensioners indbyrdes sammenhænge er grundlaget for undervisningen.

De elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder udvikles og automatiseres.

Det talte sprog

Der arbejdes med elevernes begrebsdannelse og færdighed i mundtlig fremstilling. Samtalen i klassen er stadig central, men elevernes indlæg og fortællinger er mere strukturerede og sammenhængende. Samtalens grundvilkår respekteres, og eleverne tager ordet efter tur, lytter opmærksomt og styrer efterhånden selv dialogen i mindre grupper.

Udgangspunktet for aktiviteterne er fortsat elevernes egne og fælles tekster samt ældre og nyere børnelitteratur og andre udtryksformer.

Eleverne skal arbejde med at

  • samtale og fortælle i improviserede og indøvede situationer
  • planlægge og gennemføre mundtlig redegørelse og sagsfremstilling
  • skabe sammenhæng mellem egne og andres spørgsmål og svar
  • artikulere tydeligt og bruge kropssprog i deres mundtlige udtryk
  • udtrykke sig musisk og skabende i ord, tekst og drama
  • lytte til andre elevers og lærerens oplæsning, indlæg og fortællen
  • høre norsk og svensk sprog og samtale om ligheder og forskelle i betydning og udtale.

Det skrevne sprog – læse

I 3. og 4. klasse konsolideres og automatiseres læsningen ved, at eleverne læser meget og læser mange varierede teksttyper med differentierede læseopgaver. Deres læselyst stimuleres, og opmærksomheden rettes i stigende omfang mod teksters opbygning og sproglige udformning.

Der arbejdes med læsning af faglige og skønlitterære tekster og forskellige læseteknikker afpasset efter læseformålet.

Arbejdsformen veksler mellem individuel læsning og læsning i mindre og større grupper.

Læse­stoffet hentes fra et alsidigt udbud af fiktive og ikke-fiktive tekster skrevet for aldersgruppen, men i varierende sværhedsgrad.

Eleverne skal arbejde med at

  • læse selvstændigt og sammen med en makker
  • læse i bøger og på computer og fjernsyn
  • benytte forskellige læsestrategier
  • læse alene eller parvis, fx med henblik på fremlæggelse for større grupper
  • forberede og gennemføre oplæsning for andre
  • læse lette svenske og norske tekster.

Det skrevne sprog – skrive

Eleverne træner deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning.

Der arbejdes med skriveprocessen, herunder stofindsamling og ideudveksling. Eleverne skriver sammenhængende beskrivelser og beretninger, og arbejder med flere måder at opbygge handlingen i en tekst på. Arbejdsopgaverne lægger op til både individuel skrivning og skrivning af fælles tekster i mindre grupper.

Valget mellem håndskrivning og brug af tekstbehandling foretages på grundlag af overvejelser over metodernes hensigtsmæssighed i de enkelte tilfælde.

Eleverne skal arbejde med at

  • skrive egne og fælles tekster
  • skrive små impulsive og eksperimenterende tekster
  • anvende punktum, afsnit og replikgengivelse i egne tekster
  • stave med stigende korrekthed i egne tekster, herunder almindelige ord, samt anvende lydregler og verbers og substantivers bøjningsformer
  • skrive sammenbundet grundskrift med øje for skriftens form, binding og hældning
  • skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
  • udføre og indsætte enkle illustrationer i egne tekster.

Sprog, litteratur og kommunikation

Undervisningen i arbejdet med litteratur og andre udtryksformer bygger på samvær og samtale med udgangspunkt i elevernes umiddelbare oplevelse og forståelse af litterære tekster og andre udtryksformer – både fælles, oplæste og selvlæste.

I arbejdet med det sproglige udtryk og med sprog og sprogbrug inddrages elementer af sproglæren. Der arbejdes bl.a. med sætningers opbygning, ordklasser og bøjningsformer og sammensætninger.

Der arbejdes såvel fælles som individuelt med oplevelse, meddigtning, forståelse og fortolkning.

Eleverne skal arbejde med at

  • iagttage og forholde sig til eget og andres sprog i tale, tekst og andre udtryksformer
  • samtale om og forholde sig til tekster
  • producere tekster og andre udtryksformer
  • undersøge genre, handlingsforløb, person- og miljøskildring i tekster og andre udtryksformer
  • samtale og forholde sig til kommunikation, herunder afsender, modtager og situation i forskellige genrer
  • optage planlagte lyd- og videoproduktioner i mindre produktionshold
  • forholde sig til samspillet mellem billede og tekst i egne og andres produktioner
  • bruge skolebibliotekets tilbud og muligheder, herunder søge i bøger og på internet.

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

  • nyere og ældre litteratur som romaner, digte, noveller, eventyr, myter og sagn, sange og salmer
  • elevernes egne og fælles skriftlige og mundtlige tekster, fx fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, beskrivelser og enkel sagsfremstilling, referater, drama, breve, anmeldelser, dagbog, logbog
  • anden fiktion, fx drama, teater, film og video, tegnefilm, billedbog
  • litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre og tema
  • talt og skrevet sprogs æstetik
  • ældre og nyere dansk sprog, varianter af dansk sprog, let og svært sprog
  • sagtekster, fx aviser og blade, fagbøger
  • skærmtekster, fx undertekster, databaser, elektronisk post
  • billeder, fx fortællende og informative billeder
  • andet stof, fx skilte, plakater, opslag, hørespil
  • andre aktiviteter, fx sang, illustrering og udstilling
  • norske og svenske tekster og andre udtryksformer.

Trinmål efter 4. klassetrin

Det talte sprog

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge talesproget i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse
  • udtrykke sig mundtligt i genrer som referat, kommentar, fortælling, oplæsning, interview og drama og oplyse om fagligt stof
  • give mundtligt udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og viden
  • bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel
  • bruge visuelle hjælpemidler
  • lytte aktivt og følge op med spørgsmål
  • fungere som ordstyrer i en mindre forsamling

Det skrevne sprog – læse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • læse sikkert og med god forståelse
  • læse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen
  • oversigtslæse og punktlæse
  • fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat
  • læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form

Det skrevne sprog – skrive

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer
  • skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser
  • skrive refererende, beskrivende og berettende
  • skrive kronologisk ud fra indsamlet stof
  • følge lydregler i egen stavning samt bruge substantiver, verber og adjektiver i korrekt bøjningsform i egne tekster
  • bruge ordbog, der angiver bøjningsformer
  • bruge nyt afsnit, sætte punktum og spørgsmålstegn samt markere replikker i egne tekster
  • bruge illustrerende billeder i egne tekster
  • skrive sammenbundet, letlæselig grundskrift
  • skrive på computer med passende hastighed
  • give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledende spørgsmål
  • bruge skrivning som hjælpemiddel i andre sammenhænge som f. eks. logbog og dagbog.

Sprog, litteratur og kommunikation

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning og formidling af viden og kende til sprogets poetiske funktion
  • udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation
  • forholde sig til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
  • kende brugen af sproglige virkemidler
  • vide, hvad en sætning er, og kende til forskellige ordklasser
  • kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog
  • vide at litteratur fra forskellige tider kan afspejle den tid, den er blevet til i
  • vide at tekster og andre udtryksformer kan afspejle forskellige tiders holdninger og værdier, og kunne sammenligne med deres egne værdier
  • samtale om tekster og andre udtryksformer både ud fra umiddelbar oplevelse og forståelse og ud fra elementært kendskab til faglige begreber
  • kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion
  • kende til og kunne tale med om genre, hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre
  • udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i små produktioner samt i dramatisk form
  • søge information på forskellige måder
  • fungere som diskussionsleder i mindre forsamlinger
  • forstå lette norske og svenske tekster og andre udtryksformer

3. forløb – 5.- 6. klassetrin

Hovedvægten lægges på elevernes fortsatte arbejde med begreber og praktiske færdigheder gennem oplevelse, udforskning, erfaring og begyndende analyse, ligesom de danskfaglige dimensioners indbyrdes sammenhænge er grundlaget for undervisningen.

Læsse-, skrive- og stavefærdigheder udvikles og konsolideres.

Det talte sprog

Der arbejdes med fortsat udvikling af elevernes begrebsdannelse og færdighed i mundtlig fremstilling. Dialogen i klassen og i mindre grupper er central, og i denne forbindelse bliver kravene til struktur, disponering og argumentation stadig større. Der fokuseres på den mundtlige udtryksform gennem arbejdet med kropssprog, artikulation og frasering. Både fortælling og forberedt mundtlig fremstilling står centralt i undervisningen.

Elevernes egne og fælles tekster og fiktive og ikke-fiktive tekster og andre udtryksformer er centrale stofområder.

Eleverne skal arbejde med at

  • udtrykke sig med ord, sprog, tekster og andre udtryksformer
  • udforske sprog og tekster gennem samtale, øvelser og eksperimenter
  • samtale i klassen og i grupper
  • deltage i saglige drøftelser og diskussioner
  • lytte til andre elevers og lærerens oplæsning og fremlæggelse
  • fremlægge en længere mundtlig præsentation
  • benytte forskellige hjælpemidler til støtte for den mundtlige fremstilling
  • dramatisere
  • iagttage og udarbejde medieproduktioner

Det skrevne sprog – læse

Der arbejdes med udvikling og konsolidering af elevernes læsefærdigheder. Læselyst, læsevaner, læseformål, læsehastighed og læsemåder er centrale begreber i læsearbejdet. Både kvaliteten og kvantiteten af læsestof spiller en vigtig rolle i den daglige undervisning. Således læser eleverne et bredt udvalg af både skøn- og faglitterære genrer, og de opøver en indsigt i genrekendetegn og forskellige teksters opbygning og sproglige udformning. Litteratur udgivet indenfor de sidste ti år bør være repræsenteret. Arbejdsformerne varieres, så der både læses fælles i klassen, læses i par og læses individuelt på skolebiblioteket, hjemme og i klassen. På hvert klassetrin læses hovedværkslæsning, forfatterskabslæsning eller temalæsning.

Eleverne skal arbejde med at

  • læse selvstændigt – stillelæsning
  • læse højt
  • forberede og gennemføre oplæsning
  • benytte forskellige læseteknikker
  • nærlæse kortere tekststykker
  • blive fortrolige med varierede læsemåder afhængigt af læseformål
  • læse skærmtekster
  • genfortælle og referere læste tekster

Det skrevne sprog – skrive

Eleverne udvikler deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning. Der lægges i stigende grad vægt på samspillet mellem sprog, teksttype, indhold, disponering og situation.

I skriveprocessen indgår arbejdet med respons og redigering af tekster i flere omgange.

Indholdet i skrivearbejdet hentes fra elevernes egne og fælles ideer, erfaringer og viden og fra stof søgt i fx bøger og på internettet.

Der arbejdes med håndskrift og skrivning på computer og med layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i publikationer. Valget mellem håndskrivning og brug af tekstbehandling foretages på grundlag af overvejelser over metodernes hensigtsmæssighed i forhold til indhold og udtryk i de enkelte tilfælde.

Arbejdsformerne varieres, så eleverne både arbejder individuelt og fælles med deres tekster, og således at teksterne anvendes i forskellige sammenhænge.

Eleverne skal arbejde med at

  • skrive selvstændigt
  • skrive fælles tekster
  • formulere sig ved hjælp af hurtigskrivning
  • skrive ud fra mindmap og brainstorm
  • indsamle og udvælge stof
  • disponere tekster
  • formulere sig i forskellige genrer
  • give respons på tekster og bearbejde tekster ud fra modtaget respons
  • stave korrekt i egne tekster, samt anvende lydregler og forskellige ordklassers bøjningsformer
  • skrive sammenbundet grundskrift med øje for skriftens form, binding og hældning
  • skrive hurtigt og sikkert i hånden og skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
  • anvende forskellige funktioner i tekstbehandlingsprogrammer
  • anvende periodeadskillelse (punktum og andre fuldpausetegn) og grammatisk kommatering
  • anvende illustrering og layout hensigtsmæssigt i egne tekster.

Sprog, litteratur og kommunikation

Elevernes iagttagelser, oplevelser og eksperimenter danner grundlag for et bredt arbejde med sprog og talte og skrevne tekster samt andre udtryksformer. Begreber fra sproglæren inddrages i arbejdet med sproglige udtryksformer.

Undervisningen i litteraturforståelse bygger på samvær og samtale om litteratur med udgangspunkt i elevernes umiddelbare oplevelse og forståelse af litterære tekster, både oplæste og selvlæste. Begyndende analytisk forståelse af sammenhænge mellem sprog, genre, handlingsforløb, personer og miljø samt synsvinkel spiller en vigtig rolle i arbejdet med litteratur og andre udtryksformer.

Der arbejdes med indhold, udtryk og æstetik.

Arbejdsformerne varierer mellem fælles samtale om stoffet i klassen, individuelt arbejde og samarbejde parvis eller i mindre grupper. Der arbejdes med oplevelse, meddigtning, analyse, fortolkning og forståelse.

Eleverne skal arbejde med at

  • iagttage og analysere sproglige forhold, fx ældre og nyere dansk, skriftsprog og talesprog, varianter af dansk, let og svært sprog, ligheder og forskelle mellem dansk og andre sprog, tosprogethed, sproglig variation
  • undersøge og beskrive grammatiske udtryk og deres anvendelse og betydning i sproget
  • undersøge og beskrive ordenes opbygning, sammensætninger og afledninger
  • vurdere og beskrive teksters kommunikationsforhold, herunder afsender, modtager, medie og situation
  • undersøge genre, handlingsforløb, komposition og person- og miljøskildring i tekster og andre udtryksformer
  • analysere litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre, tema og motiv
  • fortolke og meddigte
  • bearbejde synsindtryk, herunder billedmæssige, rumlige og kropslige udtryk, samt at anvende billeder som udtryk
  • benytte skolebibliotekets tilbud og muligheder
  • bearbejde norske og svenske tekster og andre udtryksformer med henblik på kendskab til sproglige ligheder og forskelle.

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

  • nyere og ældre fiktive tekster, fx romaner, noveller, eventyr, digte, myter og sagn, sange og salmer, børnelitteratur
  • ikke-fiktive tekster, fx aviser og fagblade, fagbøger, brugsanvisninger, opskrifter
  • anden fiktion, fx teater, film og video, tegnefilm, tegneserier, computerspil
  • elevernes individuelle og fælles mundtlige og skriftlige tekster, herunder fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, beskrivelse og sagsfremstilling, referater, digte, drama, breve, anmeldelser og rapporter
  • notater, dagbog og logbog
  • sprogets sammenhæng med kultur og litteratur
  • grammatiske begreber, fx helsætning, ledsætning, sætningers opbygning og de vigtigste sætningsled
  • ordklasser og bøjningsformer
  • sprogs og teksters opbygning og æstetik
  • billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst
  • skærmtekster, fx undertekster, databaser, elektronisk post, hjemmesider.
  • andet stof, fx skilte, plakater, opslag, plancher, radioudsendelser og båndoptagelser
  • tekster og andre udtryksformer på svensk og norsk.

Trinmål efter 6. klassetrin

Det talte sprog

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge talesproget forståeligt og klart i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse
  • udtrykke sig mundtligt i genrer som referat, kommentar, argumentation, debat, information, fortælling, oplæsning, interview, forespørgsel og drama og oplyse om fagligt stof
  • udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i sammenhængende mundtlig form
  • bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre
  • bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, bl.a. stikord og plancher
  • lytte aktivt og følge op med analytiske og vurderende spørgsmål

Det skrevne sprog – læse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning
  • bruge forskellige læsemåder – oversigtslæse, og nærlæse
  • fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, referat og resumé
  • læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form

Det skrevne sprog – skrive

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer
  • skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser i en kronologisk form
  • skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende og argumenterende
  • indsamle stof og disponere et indhold samt skrive fra idé til færdig tekst
  • bruge substantiver, verber, adjektiver og pronominer i korrekt bøjningsform i egne tekster
  • bruge regler for sammensætninger
  • bruge ordbogens opslagsdel samt stavekontrol og autokorrektur på computer
  • bruge nyt afsnit, sætte punktum, spørgsmålstegn og grammatisk komma samt markere replikker i egne tekster
  • bruge illustrerende billeder i egne tekster, så det passer til tekstens kommunikation
  • skrive en sammenbundet, letlæselig, rytmisk håndskrift med passende hastighed
  • skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
  • give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster
  • bruge skrivning bevidst som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog, hurtigskrivning og notater.

Sprog, litteratur og kommunikation

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, formidling af viden samt manipulation og have viden om sprogets poetiske funktion
  • udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation
  • vise indsigt i sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
  • kende betydningen af sproglige virkemidler
  • skelne mellem hel- og ledsætninger, kende de vigtigste sætningsled og have viden om forskellige ordklasser og deres funktion i sproget
  • kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog
  • kende til litteraturens foranderlighed gennem tiderne og til, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i.
  • finde udtryk for værdier både i andres udsagn og i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider
  • fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre udtryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse i samspil med andre
  • kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion
  • gøre rede for genre, hovedindhold, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform og temaer i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre
  • udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i forskellige produktioner samt i dramatisk form
  • søge information på forskellige måder samt forholde sig til resultaterne.

4. forløb – 7.- 9. klassetrin

Bearbejdelsen af oplevelser og erfaringer støttes i stigende grad af analytisk virksomhed. Helheden i faget er central og de danskfaglige dimensioner integreres videst muligt i arbejdet med sprog, tekster og andre udtryksformer.

Det talte sprog

Der arbejdes med samtale og længere mundtlig fremstilling samt med mødeteknik og forskellige former for debat. I forbindelse med fremlæggelser og præsentationer anvendes forskellige hjælpemidler til støtte for den mundtlige fremstilling, fx tavle, dias, overheadprojektor, præsentationsprogrammer og lyd.

Kropssprog, artikulation, stemmestyrke, tempo og rytme indgår centralt i elevernes arbejde med sikkerheden i mundtlig fremstilling.

Eleverne skal arbejde med at

  • samtale om og debattere forskellige emner i klassen og i grupper
  • udforske og benytte sproget gennem samtale, øvelser, lege og eksperimenter
  • præsentere en længere mundtlig fremstilling, fx fortælling, redegørelse og foredrag
  • tage notater
  • referere
  • argumentere, dokumentere og begrunde
  • dramatisere
  • finde ligheder og forskelle i betydning og udtale på dansk og norsk og svensk.

Det skrevne sprog – læse

Der arbejdes med litterær og faglig læsning af tekster i bøger og på skærm. Læsehastighed, læsesikkerhed og læsevaner er centrale områder i arbejdet med læsning. Elevernes læselyst og deres forståelse af det læste plejes gennem varierede samtaler om læsestoffet.

Bevidstheden om hensigtsmæssige læsemåder – afhængig af genre, krav og læseformål – er med til at forberede eleverne til sikre og selvstændige læsere.

Læ­sningen er ikke kun et individuelt anliggende, men må gøres til genstand for undervisning i mange forskellige sammenhænge. Skolebiblioteket indgår i arbejdet med at fokusere på læsemiljøer og læselyst.

Eleverne skal arbejde med at

  • læse selvstændigt
  • læse med specifikke formål
  • forberede og gennemføre oplæsning og fremførelse
  • vælge læsemåde i forhold til læseformål og teksttype
  • genfortælle, referere og resumere
  • undersøge ligheder og forskelle i udtale, betydning og stavning på dansk og norsk, svensk.

Det skrevne sprog – skrive

Elevernes træner deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning. Der arbejdes med tekstens klarhed og forståelighed og samspillet mellem genre, indhold og situation. Der arbejdes ligeledes med retstavning og grammatik.

Der arbejdes med layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i færdige publikationer. Responsarbejde og redigeringsfaser er integrerede dele af skriveprocessen.

Med grundskriften som udgangspunkt arbejdes der med udvikling af personlig skrift. Anvendelsesmuligheder, fordele og ulemper ved henholdsvis tekstbehandling og håndskrivning undersøges og diskuteres.

Eleverne skal arbejde med at

  • indsamle og udvælge stof til egne tekster
  • disponere og organisere både kortere og længere tekster
  • skrive i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer
  • anvende sproglig fantasi, variation, præcision og korrekthed
  • vurdere og bearbejde egne og andres tekster – både hvad angår indhold og udformning
  • stave korrekt
  • anvende korrekt tegnsætning i egne tekster
  • anvende layout, skrift, illustrering og andre grafiske virkemidler
  • skrive læseligt og hurtigt – og med at give håndskriften et personligt præg
  • anvende forskellige funktioner i tekstbehandling, desktoppublishing og præsentationsprogrammer
  • skrive hurtigt og hensigtsmæssigt på computer.

Sprog litteratur og kommunikation

Med udgangspunkt i sammenhængen mellem indhold, betydning og form arbejdes der med samspillet mellem genre, teksttype, sprog, indhold og situation, sprogets muligheder og sprog og teksters æstetik. Sproglære indgår i arbejdet med sprog, sprogbrug og sprogrigtighed.

Med udgangspunkt i elevernes oplevelse og forståelse af litterære tekster og andre udtryksformer arbejdes der med analyse, fortolkning og vurdering af både indhold og udtryk. På hvert klassetrin arbejdes med to hovedværker, et forfatterskab og temalæsning.

Arbejdet med at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere foregår i små og større fællesskaber, men også elevernes individuelle tekstarbejde prioriteres.

Eleverne skal arbejde med at

  • undersøge og vurdere kommunikationsforhold, herunder massekommunikation, kommunikationsformer og mediebegrebet
  • beskrive og anvende sætningens opbygning og de vigtigste sætningsled
  • iagttage, beskrive og vurdere tekster, bl.a. genre, kontekst, komposition, udtryksform, layout og andre grafiske virkemidler
  • undersøge og beskrive sproglige udtryk og forhold, herunder sprogbrug, fx social, regional og aldersbestemt variation i sproget, dansk som andetsprog, stilistisk variation, sprogfunktioner, sprogets udvikling, sprogslægtskab og etymologi
  • undersøge og vurdere samspillet mellem tekstens udsagn og læserens oplevelse
  • undersøge litterære sammenhænge, fx periode, forfatterskab, genre, tema og motiv
  • analysere, meddigte og fortolke tekster og andre udtryksformer
  • undersøge, beskrive og vurdere litterære genrer, persontegning og miljøbeskrivelse, handlingsforløb og -elementer, synsvinkel og fortællerrolle, komposition og fremstillingsformer, sproglige udtryk
  • iagttage og udarbejde medieproduktioner
  • benytte bibliotekets muligheder, herunder samlinger og databaser
  • undersøge og beskrive ligheder og forskelle i betydning, stavning og udtale i norsk og svensk.

Undervisningen i 4. forløb omfatter især

  • nyere og ældre skønlitterære tekster fx, romaner, noveller, digte, folkeviser, fabler, eventyr, essays, fortællinger, sagn og myter
  • sagtekster: fagtekster, avistekster, leksika, ordbøger og andre håndbøger, reklamer, og fx erindringer, biografier, rejsebeskrivelser, dagbøger, breve, debatindlæg, dagsordener, brugsanvisninger, pjecer, love, kontrakter, forsikringspolicer og -betingelser, ugeblade og magasiner
  • anden fiktion, fx film, tegneserier, musikvideo, tv- og radiospil, computerspil
  • elevernes egne og fælles mundtlige og skriftlige tekster, fx fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, genstands-, person- og procesbeskrivelse, logbog og dagbog
  • litterære perioder, herunder litteraturens almengyldighed og historiske tilknytning
  • grammatiske udtryk samt forhold vedrørende ordforråd og orddannelse, faste udtryk og vendinger
  • referat og resume
  • interview
  • manuskripter, dispositioner og notater
  • layout, illustrationer og forhold vedrørende indhold og udtryk
  • billedsprog, rim, rytme og andre klangfigurer, ironi, ordspil
  • faktion
  • skærmtekster, fx tekst-tv, databaser, elektronisk post
  • faktaprogrammer i elektroniske medier og film: nyhedsudsendelser og fx reportage, radiomontage, oplysende og debatterende udsendelser
  • multimediepræsentationer
  • billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst, billedforløb, illustrationer
  • tekster og medieproduktioner eller andet stof med norsk og svensk tekst og tale.

Trinmål efter 9. klassetrin

Det talte sprog

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge talesproget forståeligt, klart og varieret i samtale, samarbejde og diskussion
  • vælge den mundtlige genre, der passer bedst til situationen
  • fremlægge og formidle stof med indsigt i, hvilken form der passer til situationen, og hvilke hjælpemidler der bedst støtter hensigten
  • udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form
  • bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og kommunikationssituation
  • bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, og gøre sig fri af manuskript
  • lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling
  • fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer
  • forstå norsk og svensk i store træk og have kendskab til ligheder og forskelle mellem nabosprogene.

Det skrevne sprog – læse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning
  • benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet – oversigtslæse, punktlæse og nærlæse
  • fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, referat, resumé og notater
  • læse op og gengive egne og andres tekster i fortolkende og dramatisk form
  • læse norske og svenske tekster.

Det skrevne sprog – skrive

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • vælge den fiktive eller ikke-fiktive genre, der passer bedst til skriveformålet
  • skrive sammenhængende, klart og forståeligt om fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en form, der passer til situationen
  • skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende, argumenterende og reflekterende.
  • indsamle stof og disponere et indhold på en måde, der fremmer hensigten med kommunikationen
  • styre skriveprocessen fra idé til færdig tekst
  • forholde sig til formel sproglig korrekthed i egne og andres tekster
  • bruge regler for sammensætninger og afledninger i egne og andres tekster
  • bruge ordbogens opslagsdel og indholdsdel og bruge stavekontrol og autokorrektur på computer
  • bruge nyt afsnit, sætte tegn og markere replikker i egne tekster
  • anvende stavestrategier og forstå sætningsopbygninger
  • anvende layout og bruge billeder i deres egne tekster, så det fremmer tekstens kommunikation
  • skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed
  • skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
  • give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster
  • bruge skrivning bevidst og reflekterende som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog, hurtigskrivning og notater.

Sprog, litteratur og kommunikation

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge og gøre rede for sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation, formidling af viden samt sprogets poetiske funktion
  • gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og situation
  • forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
  • gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler og bruge dem
  • kende forskellige sætnings­typer og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget
  • anvende viden om litteraturens foranderlighed gennem tiderne og om, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i
  • kende til det danske sprogs udvikling og mangfoldighed
  • vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider
  • fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse
  • kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke-fiktion
  • gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre udtryksformer selvstændigt og i samspil med andre
  • udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i såvel enkle som mere komplekse produktioner i en form, der passer til situationen, samt i dramatisk form
  • søge information på forskellige måder og i forskellige medier samt vælge den informationskilde, der er mest hensigtsmæssig.

5. forløb – 10. klassetrin

Faget dansk i 10. klasse består af den obligatoriske undervisning og – for nogle elevers vedkommende – dansk som tilbudsfag. Trinmålene skal anvendes både i den obligatoriske undervisning og i tilbudsfaget. Ud fra undervisningens varierede tilrettelæggelse og handleplaner for den enkelte elev arbejdes der frem mod disse.

Hovedvægten i undervisningen lægges på samspillet mellem analytisk virksomhed, vurdering og valg af handlemuligheder – personligt og i fællesskab med andre.

Med udgangspunkt i elevernes øgede modenhed og omverdensforståelse arbejdes der med bredere sammenhænge og mere komplicerede strukturer i analysen og i fordybelsen i sprog, tekster og andre udtryksformer.

De danskfaglige dimensioner integreres i videst muligt omfang, og de indgår i sammenhænge med andre fag og fagområder.

Det talte sprog

Der arbejdes med forskellige mundtlige fremstillingsformer i varierede situationer og sammenhænge. Analyse og vurdering af samtale- og fremstillingsformer spiller en væsentlig rolle i det fælles arbejde, og anvendelse af hjælpemidler og fokus på kropssprog og personlig fremtræden indgår centralt i elevernes arbejde med sikkerheden i mundtlig fremstilling.

Arbejdet med at planlægge og tilrettelægge mundtlige fremstillingsforløb foregår både individuelt og i mindre grupper.

Eleverne skal arbejde med at

  • deltage i emne- og paneldiskussioner
  • udforske og benytte sproget gennem samtale, øvelser, lege og eksperimenter
  • præsentere en længere mundtlig fremstilling, fx fortælling, redegørelse og foredrag evt. med efterfølgende debat
  • tage notater
  • referere
  • argumentere, dokumentere og begrunde
  • dramatisere
  • finde ligheder og forskelle i betydning og udtale på dansk og norsk og svensk.

Det skrevne sprog – læse

Der arbejdes med litterær og faglig læsning af tekster i bøger og på skærm. Læsehastighed, læsesikkerhed og læsevaner er centrale områder i arbejdet med læsning. Elevernes læselyst og deres forståelse af det læste opmuntres gennem varierede samtaler om indhold og form og gennem præsentation af alsidigt læsestof.

Bevidstheden om hensigtsmæssige læsemåder – afhængig af genre, krav og læseformål er med til at sikre, at eleverne bliver stabile og selvstændige læsere.

Eleverne skal arbejde med at

  • læse selvstændigt og med passende hastighed
  • udvikle hensigtsmæssige arbejdsvaner og strategier inden for studieteknik
  • forberede og gennemføre oplæsning og fremførelse
  • vælge læsemåde i forhold til læseformål og teksttype
  • genfortælle, referere og resumere
  • undersøge ligheder og forskelle i udtale, betydning og stavning, dansk, norsk og svensk.

Det skrevne sprog – skrive

De forskellige skriftlige udtryksformer indbygges i højere grad i større selvstændige eller gruppevise arbejdsforløb, fx projektarbejde og den obligatoriske selvvalgte opgave. Færdigheden i skriftligt at fastholde og bearbejde faglig viden og egne tanker og følelser trænes.

Der arbejdes med tekstens klarhed og forståelighed og samspillet mellem genre, indhold og situation. Layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i færdige publikationer har stor opmærksomhed i udarbejdelsen af skriftlige produktioner. Responsarbejde, redigerings- og korrekturfaser er integrerede dele af skriveprocessen.

Der arbejdes med udvikling af den personlige skrift samt skriftformer til særlige formål. Tekstbehandling og desktoppublishing anvendes, når det er naturligt og hensigtsmæssigt i forbindelse med skriftligt arbejde.

Eleverne skal arbejde med at

  • indsamle og udvælge stof til egne tekster
  • disponere og organisere både kortere og længere tekster og publikationer
  • udarbejde målrettede skriftlige henvendelser, fx ansøgninger og læserbreve
  • skrive i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer
  • anvende sproglig fantasi, variation, præcision og korrekthed
  • vurdere og bearbejde egne og andres tekster – både hvad angår indhold og udformning
  • anvende layout, skrift, illustrering og andre grafiske virkemidler
  • skrive læseligt og hurtigt – og med at give håndskriften et personligt præg
  • anvende forskellige funktioner i tekstbehandling, desktoppublishing og præsentationsprogrammer.

Sprog litteratur og kommunikation

Med udgangspunkt i sammenhængen mellem indhold, betydning og form arbejdes der med samspillet mellem genre, teksttype, sprog, indhold og situation, sprogets mangfoldige muligheder og sprog og teksters æstetik.

Sproglære og arbejdet med den grammatiske terminologi indgår i arbejdet med sprog, sprogbrug og sprogrigtighed.

De enkelte elevers oplevelse og forståelse af litterære tekster og andre udtryksformer danner udgangspunkt for et fordybende arbejde med analyse, fortolkning og vurdering af både indhold og udtryk. Bevidstheden om samspillet mellem tekst, metode og tolkning er central i undervisningen i litteratur og litteraturforståelse.

Arbejdet med at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere foregår i små og større fællesskaber, men også elevernes selvstændige tekstarbejde prioriteres.

Eleverne skal arbejde med at

  • undersøge og vurdere kommunikationsforhold, herunder massekommunikation, kommunikationsformer og mediebegrebet
  • iagttage, beskrive og vurdere tekster, bl.a. genre, kontekst, komposition, udtryksform, layout og andre grafiske virkemidler
  • undersøge og beskrive sproglige udtryk og forhold, herunder sprogbrug, fx social, regional og aldersbestemt variation i sproget, dansk som andetsprog, stilistisk variation, sprogfunktioner, sprogets udvikling, sprogslægtskab og etymologi
  • undersøge og vurdere samspillet mellem tekstens udsagn og betydningen for den enkelte læser
  • undersøge litterære sammenhænge, fx periode, forfatterskab, genre, tema og motiv
  • analysere, meddigte og fortolke tekster og andre udtryksformer
  • undersøge, beskrive og vurdere litterære genrer, persontegning og miljøbeskrivelse, handlingsforløb og -elementer, synsvinkel og fortællerrolle, komposition og fremstillingsformer, sproglige udtryk
  • undersøge samspillet mellem litteraturen og andre kulturudtryk fra forskellige perioder
  • iagttage og udarbejde medieproduktioner
  • beskrive og undersøge andre udtryksformers æstetiske virkemidler
  • benytte bibliotekets muligheder, herunder samlinger og databaser
  • undersøge og beskrive ligheder og forskelle i betydning, stavning og udtale i norsk og svensk.

Undervisningen i 5. forløb omfatter især

  • nyere og ældre skønlitterære tekster, fx romaner, noveller, digte, værker som har fået klassikerstatus, ungdomskulturens tekster, folkeviser, fabler, sagaer, eventyr, essays, fortællinger, sagn og myter
  • sagtekster: fagtekster, avistekster, leksika, ordbøger og andre håndbøger, reklamer, og fx erindringer, biografier, rejsebeskrivelser, dagbøger, breve, læserbreve, debatindlæg, anmeldelser, dagsordener, brugsanvisninger, pjecer, love, kontrakter, forsikringspolicer og -betingelser, henvendelser til offentlige myndigheder og private virksomheder
  • ugeblade og magasiner
  • anden fiktion, fx film, tegneserier, musikvideo, tv- og radiospil, computerspil
  • elevernes egne og fælles mundtlige og skriftlige tekster, fx fiktive og ikke fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, genstands- , person- og procesbeskrivelse, logbog og dagbog
  • litterære perioder, herunder litteraturens almengyldighed og historiske tilknytning
  • grammatiske udtryk samt forhold vedrørende ordforråd og orddannelse, faste udtryk og vendinger
  • referat og resume
  • interview
  • manuskripter, dispositioner og notater
  • layout, illustrationer og forhold vedrørende indhold og udtryk
  • billedsprog, rim, rytme og andre klangfigurer, ironi, ordspil
  • faktion, fx dokumentarisme, dramadokumentarisme, rekonstruktion
  • skærmtekster, fx tekst-tv, databaser, elektronisk post
  • faktaprogrammer i elektroniske medier og film: nyhedsudsendelser og fx reportage, radiomontage, oplysende og debatterende udsendelser
  • multimediepræsentationer
  • billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst, billedforløb, illustrationer
  • tekster og medieproduktioner eller andet stof med norsk og svensk tekst og tale.

Trinmål efter 10. klassetrin

Det talte sprog

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge talesproget sikkert og varieret i samtale, samarbejde og diskussion
  • vælge den mundtlige genre, der passer bedst til situationen, og udtrykke sig med personlig sikkerhed og selvstændighed
  • fremlægge og formidle stof med indsigt i, hvilken form der passer til situationen, og hvilke hjælpemidler der bedst støtter hensigten
  • udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og veldisponeret form
  • bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og kommunikationssituation
  • bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, og gøre sig fri af forlæg, således at de opnår reel kontakt med tilhørerne
  • lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling i samtale og dialog
  • fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer
  • forstå norsk og svensk i store træk og have kendskab til ligheder og forskelle mellem nabosprogene.

Det skrevne sprog – læse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning
  • benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet – oversigtslæse, punktlæse og nærlæse
  • fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, referat, resumé og notater
  • læse op og gengive egne og andres tekster i fortolkende og dramatisk form
  • læse norske og svenske tekster.

Det skrevne sprog – skrive

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • vælge den fiktive eller ikke-fiktive genre, der passer bedst til skriveformålet
  • skrive til en defineret modtager som fx offentlige myndigheder og private virksomheder
  • skrive sammenhængende, sikkert og varieret om fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en form, der passer til situationen
  • skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende, argumenterende og reflekterende
  • indsamle stof, skabe sig overblik og disponere et indhold på en måde, der fremmer hensigten med kommunikationen
  • styre skriveprocessen selvstændigt fra idé til færdig tekst
  • forholde sig til formel sproglig korrekthed og variation i egne og andres tekster
  • bruge regler for sammensætninger og afledninger i egne og andres tekster
  • bruge ordbogens opslagsdel og indholdsdel og bruge stavekontrol og autokorrektur på computer
  • bruge nyt afsnit, sætte tegn og markere replikker i egne tekster med sikkerhed
  • layoute og bruge billeder i egne tekster, så det fremmer tekstens kommunikation
  • skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed
  • skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik
  • give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster
  • bruge færdigheder og erfaringer fra responsarbejdet bevidst ved individuelt arbejde
  • bruge skrivning bevidst og reflekterende som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog og hurtigskrivning og i forbindelse med notatteknik.

Sprog, litteratur og kommunikation

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • bruge og gøre rede for sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation, formidling af viden samt sprogets poetiske funktion
  • gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og situation
  • forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster
  • vise indsigt i og gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler og bruge dem bevidst
  • vise indsigt i forskellige sætnings­typer og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget
  • anvende viden om litteraturens foranderlighed gennem tiderne og om, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i
  • kende til det danske sprogs udvikling og mangfoldighed
  • vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider
  • deltage aktivt i valg af stof, herunder nyere og ældre litteratur, som har betydning for deres egen personlige udvikling
  • fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse
  • kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke-fiktion
  • gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre udtryksformer selvstændigt og i samspil med andre
  • undersøge og forholde sig til litteraturen og andre kulturudtryk som spejl og udsagn for menneskers livsvilkår og livsopfattelse gennem tiderne
  • udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i såvel enkle som mere komplekse produktioner i en form, der passer til situationen, samt i dramatisk form
  • søge information på forskellige måder og i forskellige medier samt vælge den informationskilde, der er mest hensigtsmæssig.