Undervisningsplan for fysik/kemi

Formål

Formålet med undervisningen i fysik/kemi er, at eleverne tilegner sig viden og indsigt om fysiske og kemiske forhold. Undervisningen skal medvirke til udvikling af naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer hos den enkelte elev med henblik på at øge elevernes viden om og forståelse af den verden, de selv er en del af.

Stk. 2. Undervisningen skal give mulighed for at stimulere og videreudvikle alle elevers interesse og nysgerrighed over for naturfænomener, naturvidenskab og teknik med henblik på at videreudvikle erkendelse, fantasi og lyst til at lære. Eleverne bør opnå tillid til egne muligheder for at forholde sig til problemstillinger med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold af betydning for den enkelte og samfundet.

Stk. 3. Undervisningen skal bidrage til elevernes grundlag for at få indflydelse på og tage medansvar for brugen af naturressourcer og teknik både lokalt og globalt. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende, at naturvidenskab og teknologi er en del af vor kultur og vort verdensbillede.

 

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:

  • Fysikkens og kemiens verden
  • Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
  • Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
  • Arbejdsmåder og tankegange

 

Læseplan for faget fysik/kemi

Undervisningen i fysik/kemi bygger bl.a. på de kundskaber og færdigheder, som eleverne har erhvervet sig i natur/teknik.

Fysik/kemi beskæftiger sig med fænomener i naturen, i hverdagen, i samfundet og teknikken, der kan beskrives ved hjælp af fysiske og kemiske begreber. Endvidere behandles udviklingen af erkendelse som samspillet mellem teori, observationer, undersøgelse og eksperiment.

Undervisningen baseres på mundtlig kommunikation i samspil med elevernes egne eksperimenter og undersøgelser, hvilket omfatter en grundig og varieret behandling før og efter de praktiske og eksperimentelle aktiviteter. Elevernes formidling af viden og resultater af det praktiske og eksperimentelle arbejde skal derfor indgå i undervisningen med henblik på, at eleverne udvikler sprog og begreber.

Arbejdet i undervisningen skal omfatte forskellige opgavetyper, der giver anledning til større og mindre grad af elevmedindflydelse samt mulighed for varierede arbejdsformer.

 

7.-8. klassetrin

Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes hverdag og de fænomener, som er en naturlig del af denne.

Der arbejdes med begrebsdannelse, brug af passende fagsprog, forståelse af modellers funktion, nytte og begrænsninger samt naturfagenes måde at systematisere og beskrive verden på.

 

Fysikkens og kemiens verden

Undervisningen omfatter især:

  • Fænomener, der kan beskrives ved hjælp af fysiske og kemiske processer og begreber.
  • Fænomener, der fremkalder sanseindtryk.
  • Vores solsystem samt Jordens, de øvrige planeter og Månens bevægelser.
  • Eksempler på energioverførsel.
  • Generelle stofegenskaber.
  • Eksempler på brugen af modeller, herunder forestillingen om, at alt stof er opbygget af små partikler.
  • Sammenhængen mellem det begrænsede antal grundstoffer, som verden er opbygget af, og kemiske forbindelsers mangfoldighed.
  • Et eller flere fysiske eller kemiske kredsløb i naturen.

 

Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse

Undervisningen omfatter især:

  • Grundlæggende træk i historiske og nutidige verdensbilleder og menneskets placering heri.
  • Eksempler på udvikling af forestillinger om verdens fysiske og kemiske opbygning.
  • Eksempler på teknologiudvikling i samspil med udviklingen af kemisk og fysisk erkendelse.
  • Enkle eksempler på vekselvirkning mellem observation, undersøgelse og teori som middel til udvidelse af erkendelse i naturvidenskaberne.

 

Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund

I forløbet skal kompleksiteten øges i de problemstillinger, som eleverne arbejder med. Dette gælder både inden for fagenes begrebsapparat og i samfundsmæssige sammenhænge.

Teorier inddrages i undervisningen, når de giver eleverne mulighed for en mere nuanceret forståelse og behandling af de emner og problemstillinger, der arbejdes med.

Undervisningen omfatter især:

  • Egenskaber ved nogle stoffer og materialer, der omgiver os i vores dagligliv.
  • Enkle eksempler på, hvordan menneskelig aktivitet kan påvirke miljøet gennem udvinding af naturressourcer.
  • Eksempler på, hvordan ændringer af fysiske og kemiske forhold i miljøet kan have betydning for mennesker, dyr og planter.
  • Udvalgte produkters og materialers vej fra fremstilling til bortskaffelse.
  • Enkle produktionsprocesser eller dele deraf.
  • Overskuelige eksempler på elektronisk styring i hverdagen.
  • Eksempler på samfundets anvendelse af energi til transport, i industrien og i boligen.
  • Energiproduktion på grundlag af fossile brændsler og vedvarende energikilder.
  • Følgevirkninger af forskellige former for energiproduktion.

 

Arbejdsmåder og tankegange

Eleverne skal tilegne og afprøve fagets arbejdsmåder og tankegange. De skal i opgaver, der er tæt knyttet til deres hverdag, udvikle kendskab til grundlæggende arbejdsmåder og tankegange, som benyttes i naturvidenskaberne.

Eleverne arbejder med:

  • Udvikling af redskaber til gennemførelse af undersøgelser med praktisk og teoretisk indhold.
  • Planlægning og gennemførelse af undersøgelser.
  • Formulering og formidling af den fysiske og kemiske viden, de har opbygget gennem praktiske og teoretiske undersøgelser.
  • Anvendelse af fysiske og kemiske sammenhænge i statiske og dynamiske modeller.
  • Indsamling og behandling af data.

 

9. klassetrin

Fysikkens og kemiens verden

Med baggrund i fænomener, som er en naturlig del af elevernes hverdag, arbejdes der med sammenhænge, der er mere komplekse end i 1. fase.

Med udgangspunkt i elevernes øgede omverdensforståelse arbejdes der i undervisningen med mere komplicerede begreber, modeller, systematiske beskrivelser samt et mere konsekvent fagsprog end i det foregående forløb.

Undervisningen omfatter især:

  • Fysiske og kemiske arbejdsmetoder i forbindelse med praktiske og undersøgende aktiviteter.
  • Anvendelse af fysiske og kemiske begreber med beskrivelse af praktiske og undersøgende aktiviteter.
  • Forskellige modeller og simuleringer til at undersøge og beskrive fysiske og kemiske hændelser og sammenhænge.
  • Organiske og uorganiske forbindelser samt kemisk reaktion mellem forskellige stoffer.
  • Centrale principper i det periodiske system, hvor der lægges vægt på systematikken.
  • Ioniserende stråling og nogle enkle atomkerneprocesser.
  • Forklaringer og dertil knyttede analyser af menneskets indgreb i naturens stofkredsløb og den deraf følgende påvirkning af miljøet.

 

 

Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse

I undervisningen indgår eksempler på, hvordan erkendelse inden for naturvidenskaberne skabes og udvikles i samspil med den øvrige kultur.

Undervisningen omfatter især:

  • Historiske og nutidige forestillinger om universets opbygning og udvikling samt menneskets forsøg på at forklare sin egen placering i universet.
  • Udviklingen af atommodeller i forskellige tidsperioder.
  • Eksempler på, at den atomare beskrivelse af grundstoffer og kemiske forbindelser kan give øget indsigt i fænomener og sammenhænge i naturen.
  • Eksempler på, at udviklingen af erkendelsen i videnskabsfagene har ændret menneskehedens syn på den fysiske omverden.
  • Eksempler på den teknologiske udvikling i samspil med naturvidenskaberne.

 

Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund

I forløbet skal der arbejdes videre med elevernes begreber om energi, ressourcer, produktion og miljø, med anvendelse af teknik i hverdagens apparater og med forskellige former for stråling.

 

Den teori, der inddrages i undervisningen, skal fortsat give eleverne mulighed for en mere nuanceret forståelse og behandling af de emner og problemstillinger, der arbejdes med.

 

Undervisningen omfatter især:

  • Samfundets energiforsyning med vægt på diskussion af centrale og decentrale muligheder med forskellige energikilder og teknologier.
  • Energiomsætning ved transport og samfundets energiforsyning med bl.a. behandling af de uundgåelige tab i energikvalitet.
  • Produktion af udvalgte produkter, hvor der behandles forskellige metoder til fremstilling af samme produkt.
  • Forskellige produktionsmetoders påvirkning af det omgivende miljø.
  • Eksempler på anvendelse af teknik i hverdagens apparater og produkter.
  • Principper for transmission af information over store afstande.
  • Ioniserende stråling med vægt på virkningen på levende væv.

 

Arbejdsmåder og tankegange

Eleverne skal tilegne sig redskaber og metoder til selv at kunne formulere og gennemføre egne projekter, der inddrager fagets praktiske og teoretiske dimensioner. I denne sammenhæng skal eleverne belyse områder fra fysikkens og kemiens samfundsmæssige og kulturelle betydning.

 

Eleverne skal arbejde med at:

  • Opstille hypoteser, foreslå og gennemføre egne undersøgelser og eksperimenter.
  • Benytte statiske og dynamiske modeller, der i større grad understøtter deres brug af fagets begreber.
  • Foretage kvalificerede valg af metoder og udstyr ved indsamling og behandling af data.
  • Formulere og videregive den fysiske og kemiske viden, de har opnået gennem arbejdet med teori og eksperimenter.

 

10. klasse

Fysikken og kemiens verden

I 10. klasse lægges der vægt på faglig fordybelse, overblik og på forståelse af større sammenhænge.

Aktuelle emner belyses på baggrund af viden om og erfaringer med brugen af fysiske og kemiske begreber til beskrivelse og forklaring af fænomener i naturen, i hverdagen, i samfundet og i teknikken.

 

Undervisningen omfatter især:

  • Fysiske og kemiske arbejdsmetoder i forbindelse med praktisk undersøgende aktiviteter af øget kompleksitet.
  • Ioniserende stråling og nogle enkle atomkerneprocesser.
  • Udvalgte stofegenskaber.
  • Aktuelle emner eller temaer, der rummer mulighed for både faglig dybde og belysning af samfundsrelevante sammenhænge.
  • Eksemplariske stofkredsløb og analyser af konsekvenser af menneskeskabte indgreb i naturens stofkredsløb.

 

Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse

Arbejdet i undervisningen med eksempler på, hvordan erkendelsen inden for naturvidenskaberne skabes og udvikles i et samspil med den øvrige kultur, udviser nu en større kompleksitet end i 9. klasse.

 

Undervisningen omfatter især:

  • Historiske og nutidige eksempler på grundlæggende træk i det naturvidenskabelige verdensbillede og menneskets placering deri.
  • Forestillinger om universets opbygning og udvikling samt menneskets forsøg på at forklare sin egen placering i universet.
  • Eksempler på samspil mellem den teknologiske udvikling, naturvidenskaberne og menneskets syn på omverdenen.
  • Beskrivelser af grundstoffer og kemiske forbindelser som menneskets forsøg på at beskrive fænomener og sammenhænge i naturen.

 

Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund

Elevernes forståelse af begreberne energi, ressourcer, produktion og miljø samt anvendelse af teknik i hverdagen er også i 3. forløb et udgangspunkt for undervisningen.

Eleverne skal have mulighed for at foretage valg og træffe beslutninger om naturfaglige emner og problemstillinger. Dette opnås bl.a. gennem forståelse og behandling af miljø-, energi- eller sundhedsproblemer ud fra en fysisk og kemisk synsvinkel.

 

Undervisningen omfatter især:

  • Energiproduktion.
  • Produktionsprocesser.
  • Transmission over store afstande.
  • Ioniserende stråling.

 

Arbejdsmåder og tankegange

Eleverne skal udvikle brugen af redskaber og metoder. De skal selv formulere og gennemføre egne projekter, der inddrager fagets praktiske og teoretiske dimensioner. Eleverne skal på denne baggrund kunne belyse fysikkens og kemiens samfundsmæssige og kulturelle betydning.

 

Eleverne arbejder med at:

  • Gennemføre projekter, hvor de opstiller hypoteser, planlægger og gennemfører egne undersøgelser.
  • Formidle deres undersøgelsesresultater i medier, som de finder egnet til formålet.
  • Foretage kvalificerede valg af metoder og udstyr ved indsamling og behandling af data.

 

Dette er en gennemgang af læseplanen og formålet for fysik/kemi-undervisningen på klassetrinene 7.-10. klasse. Teksten er rettet for at sikre, at tegnene vises korrekt. Hvis du har brug for yderligere oplysninger, er du velkommen til at spørge!