Undervisningsplan for håndarbejde

Formål

Formålet med undervisningen i håndarbejde er, at eleverne ved skabende håndværksmæssigt arbejde opnår livsnære erfaringer og bliver i stand til at overskue samspillet mellem forestilling, planlægning og udførelse og udvikler færdighed i at formgive og fremstille ting, der har æstetisk og funktionel værdi.

Stk. 2. Gennem udfordringerne i den tekstile designproces får eleverne mulighed for at opleve arbejdsglæde, fællesskab og følelsesmæssigt engagement. Derved udvikler eleverne tillid til egen formåen og erkender værdien af æstetisk praktisk arbejde.

Stk. 3. Eleverne skal blive fortrolige med tekstil kultur og udtryksform, så de bliver i stand til at vurdere, udvikle og formidle den materielle kultur, de selv og andre skaber og bruger.

Signalement af faget Håndarbejde

Der undervises i håndarbejde for 4.-6. klassetrin.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:

  • Tekstile arbejdsområder
  • Det skabende håndværk
  • Det samfundsmæssige og kulturelle indhold.

I håndarbejde skal de grundlæggende kundskaber og færdigheder i hvert af de tre områder udvikles som en helhed på alle fagets klassetrin både i faget håndarbejde, og når håndarbejde indgår i tværgående emner og problemstillinger.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne får mulighed for at:

  • tilegne sig håndværksmæssige færdigheder ved fremstilling af ting med æstetisk og funktionel værdi,
  • opleve den tekstile kultur som en del af egen og andres identitet,
  • opnå livsnære erfaringer gennem arbejdet med tekstile designprocesser.

Læseplan

4. klassetrin

Udsmykningsteknikker

Eleverne lærer forskellige teknikker til udsmykning af egne ting.

Eksempler: Stoftryk (fra egen klods til færdigt tryk), applikation med flixofiks, symaskinebroderi.

Håndsyning

Sy små filtdyr med nål og tråd. Dette fremmer elevernes finmotorik og opøver deres opfattelse af tredimensionelle ting. (Fra fladt mønster til tredimensionelle ting, f.eks. kat)

Frit broderi

En arbejdsproces fra design over dekorationsteknikker og metoder til farvevalg og endelig færdiggørelse. Et arbejde man kan fordybe sig i og blive gensidig inspireret af.

Eksempler: Sangbogsbind, skema.

Symaskine

Symaskinens historie. Håndværk/industri. Alle tekniske funktioner gennemprøves. Ingen må være “bange for symaskinen”. Afsluttes med kørekort.

Eksempler: Fremstille håndarbejdspose, sangbogsbind, frø, slange.

Beklædning

Skitsetegning, måltagning, mønster, farver, materialer. Alsidig symaskineteknik.

Eksempler: Surfershorts, nederdel, kjole.

Tværfagligt samarbejde

Eksempler:

  • Engelsk – sokkedukker (primitive)
  • Dansk – sokkedukker
  • Historie – Vikinger som påklædningsdukke, grønlandsk perlesyning.

5. klassetrin

Broderi – korssting

Indlæring af en speciel teknik, hvor især nøjagtighed er af stor betydning. I designprocessen er computeren meget velegnet.

Eksempler: Penalhus, pude, taskeforside.

Materialelære om garn og uld

Et indgående kendskab til materialets oprindelse og egenskaber, evt. fremstilling og efterbehandling, herunder miljø. Lære forskellige filteteknikker: Nålfilting og vådfilting. Fra fåret til produkt.

Eksempler: Pong-ponger, filte forskellige ting.

Symaskine – patchwork, applikation og log-cabin

Mere uddybende teknik, brug af forskellige symaskinetrykfødder.

Eksempler: Puder, tasker, bolde (matematik/håndarbejde).

Design af beklædning

Planlægning, tegning, ændring af snitlinjer på færdige mønstre, materialer, dekorationer, mode og omgivelsernes diktatur (reklamens magt) i valg af tøj.

Beklædning

Stretchsyning, montering af strikstoffer.

Eksempler: Bluser, bukser, pandebånd, huer, vanter.

6. klassetrin

Tema – emnearbejde

Udvikle allerede indlærte arbejdsteknikker i selvstændige planlagte processer.

Vævning

Besøg dronningens gobeliner eller lignende udstilling som inspirationskilde til senere egen vævning. Selv opsætte trend på væven, lære forskellige væveteknikker. Det færdige vævearbejde bruges i sammenhæng med en anden funktion/ting.

Broderi

Udvikling af teknikker lært i 4. klasse. Evt. samarbejde i et større fællesarbejde. Broderi som udtryksmiddel, bl.a. i historisk sammenhæng. Tegn og fortæl med broderi.

Idekatalog

Planlæg et mindre arbejde. Find ud af, hvad du skal bruge af materialer. Udfør arbejdet, imens du skriver ned, hvad du laver. Lav til slut en illustreret arbejdsbeskrivelse, evt. med farve og stofprøver, som sættes ind i kataloget til inspiration for andre elever.

Beklædning

Avanceret symaskineteknik. Nu er symaskinen et fortroligt hjælpemiddel. Design af eget tøj. Arbejde med personlige mønstre. Lange arbejdsprocesser.

Valghold 8.-9. klassetrin

Signalement af faget Håndarbejde som valgfag

Der undervises i håndarbejde som valgfag på 8. og 9. klassetrin.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:

  • Tekstile arbejdsområder
  • Det skabende håndværk
  • Det samfundsmæssige og kulturelle indhold.

I håndarbejde som valgfag anvender og uddyber eleverne de kundskaber og færdigheder, de besidder, bl.a. fra den obligatoriske undervisning. De grundlæggende kundskaber og færdigheder i de tre områder udvikles som en helhed både i håndarbejde som valgfag, og når valgfaget indgår i tværgående emner og problemstillinger.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne får mulighed for at:

  • tilegne sig håndværksmæssige færdigheder ved fremstilling af ting med æstetisk og funktionel værdi,
  • opleve og forstå den tekstile kultur som en del af egen og andres identitet,
  • opnå livsnære erfaringer gennem arbejdet med tekstile designprocesser.

Der arbejdes med følgende områder: A. Mønsterbehandling fra blade og CD (inkl. tilretning og ændring til ønsket model) B. Udvidet brug og fejlfinding af/på symaskine:

  • selv kunne skifte nål,
  • sy knappehuller,
  • sy maskinbroderi,
  • sy applikation. C. Materialelære. D. Mode og design som en del af samfunds- og kulturforhold. E. Farvelære. F. Genbrug af tøj, f.eks. “kog en sweater/et uldtæppe”, sy nyt af gammelt. G. Filte:
  • som et stykke stof,
  • med malle,
  • med filtenål. H. Udsmykning:
  • Rammetryk,
  • Flocktryk,
  • Forsvindingsvlies,
  • Applikation,
  • Broderi (i hånden eller på maskine). I. Logbog: bruges på følgende måde:
  • skriv, hvad der er lavet i modulet,
  • tegn ideer,
  • skriv, hvad der er gået godt/dårligt,
  • fagsproget i håndarbejde læres (hvad hedder de enkelte redskaber/hjælpemidler, og hvordan bruges de?).