UNDERVISNINGSPLAN FOR SAMFUNDSFAG
OMFANG
Faget er en del af historieundervisningen p� 8. og 9. klassetrin. Det forventes, at eleverne arbejder med samfundsfaglige undervisningsforl�b i 60 timer, der fordeles p� 2 forl�b � 30 timer.
ARBEJDSFORM
Arbejdet med de ordin�re emner foreg�r efter f�lgende plan:
- Introduktion til emnet ved l�reren, oversigt over relevante problemkredse, indf�ring i de grundl�ggende hj�lpemidler (litteratur, links mv.). (2 lektioner)
- Gruppearbejde: factfindings-fase (4 undervisningslektioner)
- Individuelt eller i grupper: bearbejdning/organisering af facts med henblik p� freml�ggelse for klassen (2 undervisningslektioner)
- Freml�ggelse og debat (2-4 undervisningslektioner)
INDHOLD
Fra nedenst�ende liste v�lges der til den ordin�re undervisning 4-5 emner samt yderligere 1 til det afsluttende projektforl�b. Det f�rste emne i hver blok (?Det danske demokrati ? grundloven? og ?Den Europ�iske Union?) er dog obligatoriske emner.
Danske anliggender
- Det danske demokrati ? grundloven
- Dansk erhvervsliv (industri, handel, s�fart, landbrug osv)
- Flygtninge og indvandrere
- Danske milj�problemer
- Gr�nland og F�r�erne
Internationale anliggender
- Den Europ�iske Union
- Andre internationale institutioner (FN, NATO, OECD osv)
- Globale milj�problemer
- Menneskerettigheder
- U-landsproblemer
- Mellem�sten
EVALUERING
Undervisningen afsluttes med et projektbetonet forl�b (enkeltvis eller i grupper) over 12 lektioner.
Forl�bet afsluttes med en skriftlig opgave. Der gives karakter.
Emnet v�lges fra ovenst�ende emneliste, idet allerede behandlede emner ikke m� v�lges.