UNDERVISNINGSPLAN FOR NATUR/TEKNIK
Form�l
Form�let i naturorientering er, at eleverne gennem oplevelser og erfaring med natur og teknik opn�r indsigt i vigtige f�nomener og sammenh�nge og udvikler tanker, sprog og begreber, som har v�rdi i det daglige liv.
Stk. 2. Elevernes iagttagelser og eksperimenter skal medvirke til, at de udvikler praktiske f�rdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Undervisningen skal vedligeholde og fremme elevernes gl�de ved at besk�ftige sig med natur, teknik, livsbetingelser og levevilk�r samt deres lyst til at stille sp�rgsm�l og lave unders�gelser.
Stk.3. Undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler forst�else af samspillet mellem mennesker og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for milj�et som baggrund for engagement og handling.
Stk.4. Eleverne skal arbejde med f�lgende emner:
- Materialer, stoffer og f�nomener, der bruges i det daglige eller er vigtige i omgangen med hverdagens teknik.
- Enkle redskaber og apparater fra dagligdagen.
- Planter og dyr, deres livsbetingelser, levesteder, tilpasning og indbyrdes samspil.
- Menneskets sundhed, kroppens funktioner og de fysiske og kemiske forhold, som p�virker krop og sanser.
- Lokalomr�dets natur, dyrkede arealer og bebyggelse.
- F�nomener, der knytter sig til vejr og �rstider.
- Mennesker, dyr, planter og deres levevilk�r forskellige steder p� jorden.
- Regionale og globale m�nstre i fordeling af land og hav, landskaber, klimazoner og planteb�lter samt kendskab til vigtige regioner og stater i vores egen og andre verdensdele.
- Hovedtr�k af jordens og livets udvikling, opbygning af solsystemet og jordens bev�gelse heri.
- Ressourceudnyttelse, teknik og produktion i eget og fremmede samfund.
- Enkle redskaber og deres anvendelse i samfund p� forskelligt udviklingsniveau og fra forskellige tider.
- Samfundets udnyttelse af teknik i forbindelse med energi- og vandforsyning, spildevands- og affaldsbehandling, kommunikation og transport.
- Milj�problemer lokalt og globalt, herunder milj�ets indvirkning p� menneskets sundhed.
- Naturanvendelse og naturbevarelse samt interessemods�tninger knyttet hertil.
Stk.5. Eleverne skal igennem f�lgende arbejdsm�der og tankegange.
- Formulere sp�rgsm�l og hypoteser.
- Planl�gge og gennemf�re iagttagelser, unders�gelser og eksperimenter i klassen, i "laboratoriet", i den omgivende natur og lokalsamfundet.
- Bruge udstyr, redskaber og andre hj�lpemidler.
- Bygge og designe enkelte apparater og modeller.
- Ordne og formidle erfaringer og resultater.
- Anvende grundl�ggende faglige begreber.
- Anvende informationsteknologi.
- F�rdes i naturen p� en hensigtsm�ssig m�de.
- Vurdere problemer knyttet til milj�, sundhed og ressourceudnyttelse.
L�seplan
1. klassetrin
Sensommer - efter�r
K�kkenhaven
- frugt, gr�ntsager, h�st o.s.v.
Havens dyr
Skoven
Efter�r - jul
Danmarkskortet
Vind og storm
Is
Magnetisme
Hospital + gadebilledet overf�rt til n�rmilj�et, skolen.
Kroppen - Bev�geapparatet, grovmotorik.
For�r
- S�.
- Spiring.
- Spiring af "hjemlige" ting.
2. klassetrin
Kend din skole
- Nord, syd, �st og vest.
- Fra foto til kort.
- Unders�g jorden.
- Lavet af mennesker.
- Dyr p� planterne.
- Dyr p� jorden.
- Et dyr fra jorden.
- Et dyr med hus.
Sanser; �jne og �re
Brug din krop
Bondeg�rden
- Dyrene p� g�rden.
- Fire kornsorter.
Bes�g p� bondeg�rd
3. klassetrin
Atlas
- Gennemgang af atlas.
- Danmarks st�rste byer.
Truede dyr i verden
Vi lever i DK
B�rn i andre lande
Brug termometre
Luft
- Luft fylder.
- Luft trykker i alle retninger.
- Luft vejer.
- Varm og kold luft.
- Fl�debollefors�get.
L�r af naturen
- Vejrudsigter.
- Vejret kan m�les.
- Lav dit eget drivhus.
- Spirefors�g.
- Fuglene og for�ret.
Bes�g i Zoologisk Have, med v�gt p� fuglelyde.
Havne og fiskeri
- Danske fisk.
4.klassetrin
Hvaler
Elektronik
- Kendskab til diagramtegninger, p�rer (6V), ledninger, element og afbryder.
- Elektriske kredsl�b (El-l�rer, "Sp�rg naturen")
- Introduktion til V og W (ingen forklaring)
- Parallel- og serieforbindelser.
- Hvad kan lede elektricitet.
Gr�nland
Rock/Lyd/Sanser
Gennemgang af �ret
Norden
- Lande, vande og byer. Vandl�bet
- Tur til Arres�/P�le�en, hvor teori oms�ttes til praksis.
5. klassetrin
Europa
- Floder, lande, hovedst�der, vande, bjergk�der, flag.
Universet
- Solen, m�nen, stjerner og planeter.
Afrika
- Fra regnskov til �rken.
Milj�
- Energiformer, genbrug og rensningsanl�g.
Kulturplanter - Kaffe, kakao, bomuld, the, bananer o.s.v.
- hvor kommer planten fra?
- hvordan ser den ud?
- hvordan bliver den bearbejdet?
- hvordan kommer den hertil?
- hvilken betydning har den?
S�bebobler
Tobak og rygning
- Planten.
- Medf�lgende sygdomme.
Krystaller
6. klassetrin
Atlas
- Gennemgang af det nye atlas:
- l�ngde/breddegrader.
- m�lestoksforhold. Samarbejde med matematik.
- jordens overflade.
- indledning til klimal�rer.
- kontinenterne.
Slik, tils�tningsstoffer, varedeklarationer. Fors�g med:
- �kologi
- vingummi, bolcher og karameller.
- EU direktiver om madvarer / vores gr�nser.
Vand giver liv
At flyve
- Fra fugl til fly.
Korn og dens betydning i DK og verden
- Indhold i br�d.
- Hvorfor h�ver br�d?
Tr� Fra fr� til tr� til stol