UNDERVISNINGSPLAN FOR BIOLOGI
Formål
Formålet med undervisningen i biologi er, at eleverne tilegner sig viden om de levende organismer og den omgivende natur, om milj� og sundhed samt om anvendelse af biologi. Der skal lægges særlig vægt på forståelsen af sammenh�nge.
Stk.2. Undervisningen skal i videst mulige omfang tage sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, unders�gelser og opfattelser samt s�ge at fremme deres gl�de ved naturen og lyst til at besk�ftige sig med biologiske emner og problemstillinger.
Stk.3. Elevernes ansvarlighed overfor natur og milj� skal videreudvikles, og undervisningen skal bidrage til at skabe grundlag for stillingtagen og handlemuligheder i forhold til menneskets samspil med naturen.
L�seplan
Som udgangspunkt skal faget biologi i h�j grad k�res parallelt med fysik/kemi, og der l�gges s�ledes op til et t�t samarbejde mellem de to implicerede l�rere. De to fag skal supplere hinanden og eleverne skal i h�jere grad opleve den sammenh�ng, der er i de to naturvidenskabelige fag. Dette skulle bla. styrke eleverne i udformningen af den synopsis, der senere skal danne udgangspunkt for deres fysik/kemieksamen.
7. klassetrin
1. tema: Et naturomr�de - det �bne land
2. tema: Grundlag for liv
3. tema: Sundhed og livsstil
4. tema: Anvendt biologi - prim�re erhverv
5. tema: Milj�problemer
6. tema: V�domr�de - stillest�ende vand
1.tema: Et naturomr�de - det �bne land
Form�l: Kendskab til dansk natur, arbejde med v�sentlige biologiske principper og lovm�ssigheder.
Indhold: Almindelige plantearter, karakterplanter, planters bygning og tilpasning, fr�spredning, formeringsstrategier.
Almindelige sm�dyr, insekters bygning og formering, nedbrydere.
Tr�er og buske i omr�det, vedplanters morfologi, bladmosaik, sprednings- korridorer, landskabs�stetik (naturpleje)
St�rre dyr og fugle, tilpasning til levested (bygning, fourageringsadf�rd, formering m.m.), territorier, spor, overvintring, fugles tilpasning til livet i luften.
K�rfaktorer, mikroklima, vind og l�, temperatur, fugtighed og nedb�r, lys, surhedsgrad.
Plante�der, rovdyr, f�dek�de, f�denet, f�depyramide, �kologisk niche, bestandssvingninger, artsdiversitet.
2. tema: Grundlag for liv
Form�l: Kendskab til grundlaget for liv, livsytringer (generalisationer), l�re laboratorieteknikker, naturvidenskabelig arbejdsmetode.
Indhold: Levende celler fra planter og dyr.
Livsytringer - tegn p� liv, irritabilitet, n�ringsoptagelse, stof- og energioms�tning, v�kst, betingelser for liv.
Stofkredsl�b (vand, kulstof, kv�lstof),
energi og energihusholdning, livscyklus og formeringsstrategier.
3. tema: Sundhed og livsstil
Form�l: N�dvendig viden som baggrund for bevidstg�relse og kvalificering af valg i relation til liv, livsstil og sundhed.
Indhold: Kost, ford�jelse, skelet, muskler, kredsl�b, affaldsstoffer, motion.
Styring og regulering, nervesystemet, hormoner, pubertet, seksualitet.
Immunsystemet, smitte, sygdomsforebyggelse (HIV,AIDS og klamydia), medicinbrug, stimulanser, misbrug.
Sanserne, se, h�re, lugte, smage, f�le.
Bo- og arbejdsmilj�, materialer, indeklima, sidde-, l�fte-, og arbejdsstillinger.
4. Tema: Anvendt biologi - prim�re erhverv
Form�l: Indsigt i danske erhverv, som baserer produktionen p� biologisk viden, problemfelter i relation hertil.
Indhold: Dyrehold, burh�ns/fritg�ende h�ns, burgrise/fritg�ende grise, husdyradf�rd/naturlige behov. Avl og for�dling, kyllinger, svin, kv�g, korn, kartofler, tomater osv., k�nnet/uk�nnet formering, kloning, gensplejsning, udv�lgelse.
Bioteknikker, stiklingsformering.
Monokulturer, bek�mpelse af skadelige dyr og planter, resistensproblemer.
G�dningsstoffer, overg�dskning, grundvand, eutrofiering, vandmilj�plan.
Industriel landbrugsproduktion, �kologisk landbrugsproduktion, energiregnskaber, forbrugervalg.
5. Tema: Milj�problemer
Form�l: Sk�rpe bevidstheden om betydningen af menneskets indgreb i naturen, samt vores handlemuligheder.
Indhold: Landbrug, skovbrug, monokulturer.
Produktionsskov, naturskov, regnskov.
Gr�ssteppe, �rkendannelse.
Truede arter - f.eks. odderen, den gr�nlandske hav�rn.
Forbrug og mode, illegal handel.
6. Tema: V�domr�de - stillest�ende vand
Form�l: Kendskab til almindelig dansk naturtype, v�sentlige biologiske principper og lovm�ssigheder, naturforvaltning.
Indhold: Planter, tilpasning til levested. Plankton, alger, sigtedybde, n�ringssalte, �rsvariation, begr�nsende faktorer, eutrofiering, biomasse-pyramide, giftige alger. Biologisk vandkvalitetsbed�mmelse, akvarium, tilpasning ( f�de, levested, �nding, �kologisk niche).
Fugle, adf�rd, territorier.
Krybdyr og Padder, tilpasninger, fredningsbestemmelser, spredningsmuligheder i landskabet.
Rene og eutrofierede v�domr�der, artssammens�tning, naturforvaltning, biomanipulation.
8. klassetrin
1. tema: Evolution
2. tema: Genetik
3. tema: Anvendt biologi - biologisk produktion m.m.
4. tema: Milj�problemer
5. tema: B�redygtig udvikling
6. tema: Skoven - menneskeskabt natur
1. tema: Evolution
Form�l: Pr�sentation af naturvidenskabelige forklaring p� livets opst�en og udvikling.
Indhold: Livets opst�en og udvikling, cellen, DNA, gener, proteinsyntese, stofopbygning ( kulhydrater, fedtstoffer, proteiner ).
Artsdannelse og udvikling.
Hvad styrer evolutionen, konvergent og divergent udvikling, mutationer, resistensproblemer, mennesket som "indgriber" i evolutionen.
Plante- og dyrerigets udvikling.
Menneskets udvikling.
2. tema: Genetik
Form�l: Viden om cellens grundl�ggende funktioner og styring af denne, viden om arvelighed og problemstillinger i relation til dette.
Indhold: Cellen, cellens opbygning og funktion, encellede og flercellede organismer.
K�nsbestemmelse og forplantning, kropsceller, k�nsceller, celledeling, befrugtning.
Fosterudvikling hos mennesket, fosterdiagnostik, barnl�shed.
Arvelighed og for�dling, Mendels love, mutationer, hybridisering, udv�lgelse, kloning, kim�rer.
Anvendt genetik, arvelige sygdomme, sygdomsbek�mpelse, medicinfremstilling, hormoner, p�virkning af str�ling og kemiske stoffer.
3. tema: Anvendt biologi - biologisk produktion m.m.
Form�l: Viden om biologiens anvendelse i industriel produktion, etiske, moralske og samfundsm�ssige aspekter i relation hertil.
Indhold: Mikrobiologi, svampe, bakterier, vira, vaccine, serum, antibiotika.
Industriel produktion ved hj�lp af for�dlede mikroorganismer, �l, vin, m�lkeprodukter, o.s.v.
Genteknologiens anvendelse i produktionen, enzymer (funktion, anvendelse), DNA og manipulation af DNA, gensplejsning, anvendelse i industriel produktion.
Gensplejsning af planter og dyr, etiske og �kologiske perspektiver.
Genteknologiens anvendelse i relation til mennesker, diagnosticering og behandling af arvelige sygdomme, genterapi, kortl�gning af det menneskelige genom, etiske, moralske og samfundsm�ssige problemstillinger i relation hertil.
4. tema: Milj�problemer
Form�l: Belyse mennesket som manipulerende og problematisk del af biosf�ren p� grund af dets teknologiske magt.
Indhold: Energiproduktionen og energistr�mme i samfundet, energibinding i varer i forbrugersamfundet.
Energiforbrug, I- og U-landes energiforbrug, problemstillinger i relation til energiforbruget, drivhuseffekt, syreregn.
Vedvarende og ikke-vedvarende energikilder.
Milj�belastende stoffer, f.eks ozonlagsproblematik.
Gr�nsev�rdier.
Affald, genbrug.
Befolkningsproblemer.
5. tema: B�redygtig udvikling
Form�l: Sk�rpe elevernes bevidsthed om begrebet b�redygtig udvikling, hvilke krav stiller det til den enkelte og f�llesskabet.
Indhold: Havet som �kosystem, generalisationer.
Parallelisering og perspektivering til andre �kosystemer og emner, som har v�ret behandlet i 7. og 8. klasse, f.eks. �rkendannelse, regnskov, monokulturer, overg�dskning, energiforbrug i I- og U-lande, forbrugsm�nstre, turisme, befolkningsproblemer.
6. tema: Skoven - menneskeskabt natur
Form�l: Bibeholde og udvikle elevernes interesse for den levende natur, styrke interessen for naturoplevelser og friluftsliv.
Indhold: Skoven som levested, k�r og tilpasninger i skoven.
Tr�er, tr�ers biologi, kimplanter, bladmosaik, lys-/skyggetr�er, konkurrence, symbiose med svampe, frugter og fr�, formeringsstrategier.
Urter, for�rsplanter, tilpasning, formering, spredningsstrategier, overvintringsformer, �kologisk niche.
Oms�tning, nedbrydning, bakterier, svampe, mikrodyr, st�rre dyr, tilpasning, stofskifte, ensvarm/vekselvarm gnaver, dr�vtygger, populationer, regulering.
Fugle, tilpasning, stemmer, sang, territorier, redemuligheder, kulturskov/naturskov.
Abiotiske faktorer, betydning for planter og dyr, flersidig skovdrift.
9. klassetrin
1. tema: Et naturomr�de - rindende vand
2. tema: Stimulanser - Rygeheroin, hash, speed
3. tema: Psykiatri
1. Tema: Et naturomr�de - rindende vand
Form�l: at gennemf�re en systematisk bio/kemisk analyse af et vandl�b med efterf�lgende forureningsbestemmelse.
Indhold: Planter, tilpasning, biologisk bed�mmelse.
Dyr, biologisk bed�mmelse, tilpasning, �kologisk niche.
Vandl�bsregulering og -restaurering, samt vandl�bets omgivelser. Str�mhastighed, vandets udseende og lugt, bundforhold.
M�ling p� indhold af ilt, organisk stof, fosfat, nitrat, pH, urinvejs- og tarmbakterier.
Spildevandsudledning og rensningsanl�g.
2. Tema: Stimulanser - Rygeheroin, hash, speed
Form�l: N�dvendig viden som baggrund for bevidstg�relse og kvalificeret stillingtagen til n�vnte stimulanser.
Indhold: Fremstilling, rusvirkning, forgiftning, abstinenser, fysisk og psykisk afh�ngighed, legemlige helbredsskader, psykiske skader, social marginalisering, risikoadf�rd.
3. Tema: Psykiatri
Form�l: At stifte bekendtskab med de mest almindelige psykiske sygdomme m.h.t. symptomer, �rsager, behandlingsmuligheder.
Indhold: Psykoser, maniodepressiv, paranoia, skizofreni, traume, autisme og gr�nsepsykose.
Neuroser, fobier, angst-, tvangs- og hysteriske neuroser. Karakterafvigelser.
10.klassetrin
�rsopgave i selvvalgt emne
Form�l: at anvende biologiske teorier og forklaringer p� komplekse problemstillinger evt. hentet fra l�seplanens 14 temaer.
Vi har udvalgt f�lgende overemner:
- Menneske og sundhed
- Erhverv baseret p� den levende natur
- Milj�problemer
- der skal eksemplificeres gennem f�lgende underemner
- Landbrug (konventionelt/�kologisk, jord til bord)
- Vand (rensning, resurser)
- Den politiske forbruger