Aktiviteter i Mariehuset
Aktiviteter
Vi tilrettelægger hverdagen i SFO´en med en bred vifte af
aktiviteter, – aktiviteter, der tilgodeser alder, interesser m.m. Aktiviteterne
ligger typisk i tidsrummet kl. 13.00-15.30, og fremgår af den plan, som hver
uges lægges ud på forældreintra.
Eksempler på aktiviteter:
Kreative
værksteder
I Mariehuset prioriterer vi kreative
værksteder for at understøtte børnenes personlige og sociale udvikling. Vi
tilbyder forskellige værksteder i SFO’en, der fremmer børns udvikling på flere
niveauer, såsom perleplade-, smykke-, og maleværksted. Værkstederne er designet
til at styrke sociale kompetencer, stimulere fantasi og kreativitet samt
udvikle finmotorik og koncentration. Vi skaber værksteder, der giver børnene
mulighed for at udtrykke deres følelser og identitet, hvor samarbejde på tværs
af klasser og årgange styrker deres sociale kompetencer.
Vores værksteder er indrettet til at skabe
balance mellem struktur og frihed, for at give børnene de bedste rammer for
deres kreative udfoldelser.
Snittehytten
I vores snittehytte er ingen ideer forkerte, – her sætter
kun fantasien grænser. Snittehytten er et frirum for børnene, hvor de har
mulighed for at fordybe sig, udvikle nysgerrigheden, styrke koncentrationsevnen
og kreativiteten. Børnenes egne fortællinger udfordres gennem succesoplevelser,
når de gennem erfaringer med værktøj, – eks. snitteknive, håndsav og hammer,
opnår en følelse af kompetencedygtighed, handleevne og problemløsning, ved at
benytte værktøjet til at udføre en opgave eller skabe noget nyt.
Yderligere vil man i bålhytten opleve en kultur, hvor
børnene hjælper hinanden og styrker hinandens kompetencer på tværs af
aldersgrupper, herigennem skabes et stærkt fællesskab.
Bålmad
Mad over bål er en god og hyggelig pædagogisk aktivitet.
En aktivitet, der danner fællesskab på tværs af alder og klassetrin. Samtidig
er det en sanselig oplevelse at lave mad over bål. Dufte, farver, smage og
forskellige konsistenser påvirker børns sanser og nysgerrighed, og er med til
at gøre dem mere madmodige og danner grobund for udvikling af alsidige
personlige kompetencer. Når børnene er med til at kreere et måltid, skaber det
et ejerskab for aktiviteten, der kan give dem mod på at smage på råvarer og
retter, som de måske ellers ikke ville have sat tænderne i. Derudover udvikler
madlavning også børns motoriske kompetencer og deres evner til at håndtere redskaber.
Brætspillecafé
Ydermere kan
brætspil understøtte børns evne til at tælle, regne og agere inden for et
regelsæt, samt styrke ansvarsbevidstheden hos børn, da de gennem håndtering af
selve spillet skal sørge for at bevare dets helhed, og at spillet er parat til
de næste børn, som ønsker at benytte det.[CJ1]
Gymnastiksalen
Salen bruger vi til at lave fysiske aktiviteter
indendørs, hvor vi møder en masse forskellige aktiviteter, som er med til at
styrke motorikken, men også venskaber på tværs af årgangene. Vi bruger også
salen til lave særlige aktiviteter for de forskellige klassetrin, – det kan fx
være at 2. og 3. klasse går vildt op i stikbold i en periode, hvor de så er i
gymnastiksalen en dag om ugen, og 0.- 1. klasse vil lave redskabsbane 1 gang om
ugen. Det vigtigste er, at det vi laver i salen – om det er stikbold eller
fangeleg så er det aktiviteter, som børnene har ønsket.
Salen bliver også brugt til særlige aktiviteter for Klub
3, hvor de fx laver Nerfgun kamp eller Just Dance.
Børneyoga
Børneyoga er baseret på en legende tilgang, som sætter
gang i børnenes fantasi og glæde ved at bruge kroppen. Vi arbejder med en
kombination af strækøvelser og dynamiske øvelser, som balancerer nervesystemet
og giver afslapning til kroppen og sindet. Via vejrtrækningsøvelser og
meditation lærer børnene at finde ro og fokus og give slip på stress.
Det er sjovt og stimulerende for børnene og giver et
positivt åndehul i en ellers travl hverdag.
Traditioner
Vores skole er generelt meget traditionsrig, – og det er
SFO´en naturligvis også – af traditioner kan nævnes:
Udeuge i august/september og april, hvor vi alle er ude,
og alle aktiviteter foregår udenfor.
Halloween
Eftermiddagsdisko en gang om måneden
Julehygge
Bedsteforældredag i april, hvor der plantes blomster i
plantekasser
Fest for 3. klasser i slutningen af juni, hvor vi siger
farvel til vores 3. klasser, som efter sommerferien skal i 4. klasse og derfor
ikke længere skal gå i SFO.
Vilde Vulkaner Musikfestival for 3. klasser.
Tur til Kullen for 3. klasser.
Klub 3
Klub 3 er et supplement til de allerede eksisterende
aktiviteter i SFO’en, men er rettet mod og kun for SFO’ens 3. klasser.
Der er Klub 3 arrangement ca. to gange om ugen. Med klub
3 aktiviteterne ønsker vi først og fremmest, at understøtte børnenes relationer
på tværs af årgangen, så de dermed får et endnu bedre kendskab til hinanden. Vi
ønsker at tilbyde børnene noget nyt, men stadig i trygge og kendte rammer. At
fastholde børnene i fællesskabet, i relationerne og interessen i at gå i
SFO’en, selvom de går der på 4. år.
Vi ønsker også at forberede børnene på skiftet til fritidsklub i 4. klasse. Det
gør vi bl.a. ved at i højere grad at lade børnene tage et større medansvar for
deres fritid i SFO’en. Vi har en informationstavle, hvor vi annoncerer Klub 3
aktiviteter. Her er det børnenes opgave at orientere sig på tavlen og i samråd
med forældrene at få tilmeldt sig de aktiviteter der kræver tilmelding. Til de
øvrige aktiviteter, uden tilmelding, møder børnene bare op. Vi forventer
samtidig også at børnene deltager, når børnene først har tilmeldt sig, – at
børnene øver følelsen af forpligtigelse til at deltage i de aktiviteter de tilmelder
sig.
Af aktiviteter i Klub 3 har vi bl.a. følgende:
Aktiviteter i køkkenet, hvor samarbejde, hygiejne og det
at læse en opskrift er et fokuspunkt.
Spilleaften, hvor børnene få lov at tage elektronik med.
Her er fællesskabet omkring spillene i centrum.
Vi tager til Kullen hvert år. Her får børnene en
naturoplevelse, de bliver udfordret på motorik og bevægelse, samt en del får
rykket grænser i deres møde med den anderledes natur på Kullen, herunder
klipper og gang på klipper.
Ture til byen, hvor børnene i grupper går rundt og
handler. Her arbejdes med aftaler omkring tider, kompromis i grupperne samt
dannelse i hvordan man begår sig, når man er ”alene” med venner ude i det
offentlige rum.
Vi tager i skoven, hvor vi både kan finde på at lave bål,
tage fiskenet og snitteknive med. Her leger børnene og bygger bl.a. huler. Vi
øver børnene i at begå sig i naturen, bruge deres fantasi når de leger.
Hver sommer, i den første uge af sommerferien, tager vi 3
dage på musikfestivalen Vilde Vulkaner. Vilde Vulkaner er en festival kun for
børn. Her skal børnene sove ude i telt, de skal forvalte lommepenge, de øves i
at lave aftaler, og komme til tiden. Det et også en tur, hvor der er fokus på
fællesskab og gode oplevelser sammen.
[CJ1]Der
kunne også stå noget om at børnene også øver sig i at tabe, og det at være gode
vindere.
